Kumppanuuden merkitys kiteytyy tuotannoissa

Meillä kaikilla on kumppaneita, joiden kanssa olemme päivittäin yhteydessä. Tiedämme mitä heidän perheillensä kuuluu. Ne tutut kumppanit, joiden kanssa homma vaan hoituu. Toisten kumppaneiden kanssa työskentelystä vasta haaveillaan, ja joihinkin päästään tutustumaan vasta briiffin hetkellä. Keitä he ovatkin, he kaikki ansaitsevat saman kiitollisuuden, luottamuksen ja kunnioituksen, kuin jos istuisivat siinä viereisellä työpisteellä. He kaikki ovat osa menestystäsi. Hyvä kumppani tuo mukanaan oman uniikin näkökulmansa ja viime metreillä tsemppaa yhdessä maaliviivan yli.

Luovuus kumpuaa lahjakkaista tekijöistä, jotka herättävät idean henkiin, ja kumppanit ovat olennainen osa tätä kokonaisuutta. Vain taivas on rajana, kun selvitetään taitoja ja kykyjä, joita luovien alojen ammattilaisilla tänä päivänä on. Kaukana ovat ajat, jolloin toimistojen tarvitsi tuskailla sisäisesti pistäen oma väki suorittamaan mahdottomalta vaikuttavaa tehtävää. Kumppaniverkosto on toimiston jatke, kollegoita, joilla on sama pyrkimys tuottaa jotain upeaa ja merkityksellistä.

Jatke ei välttämättä ole toinen toimisto. Monien mahtavien kumppanuuksien takana on yhteistyö vaikuttajien kanssa. Toisinaan taas taustalta löytyy yksittäinen tekijä tai toinen yritys, joka jakaa kanssasi saman päämäärän. Hyvät ideat kutistuvat usein, kun tuottaja lannistuu ja uskoo, ettei mahdollinen kumppani kuitenkaan olisi kiinnostunut yhteistyöstä ja konseptista. Kysymällä ei kuitenkaan menetä mitään, ja usein yhdeksän kymmenestä kerrasta johtaa positiiviseen vastakaikuun.

Koronapandemia on mahdollistanut entistä laajemman kumppaniverkoston

Ennen pandemiaa verkostollasi oli selkeät, usein maantieteelliset rajat. Etäyhteydet ja kotoa työskentely mahdollistavat kuitenkin kokonaan uusia yhteyksiä; kick-off-tapaamisen järjestäminen Los Angelesissa asuvan kumppanin kanssa on vain yhden Zoom-puhelun päässä. Viimeisten parin vuoden aikana tämä on tarjonnut niin paljon mahdollisuuksia, että aikaeron merkitystä tuskin enää muistaa.

Kumppanuus tuo kaivatun lihan luiden ympärille

Käsillä on konsepti, jonka nimi on jo kirjoitettu palkintopysteihin. Kampanja tuntuu rakentavan itse itsensä, mediatoimisto on mukana ja johtavat tahot nyökkäilevät tyytyväisinä. Tiedotettakin jo kirjoitetaan ja postaukset somekanaviin ovat luonnoksina odottamassa. Kokonaisuudesta tuntuu kuitenkin puuttuvan jotain. Miltä kokonaisuus näyttäisi, jos mukaan tulisikin vielä yksi brändi? Kuinka korkealle ja kovaa voitaisiin silloin päästä? Silloin palaset alkavat loksahtaa paikoilleen.

Parhaimmillaan näkyvyyden lisäksi kuvioon täydellisesti istuvan, luovan ja hyvin suunnitellun kumppanuuden avulla kokonaisuus nousee täysin seuraavalle tasolle. Sanomattakin on selvää, että menestyksen salaisuus on myös, että kyseinen kumppani on ollut mukana suunnittelussa alusta lähtien, eikä vain viimeisellä metrillä kirsikkana kakun päällä.

Entä sitten?

Olet tasan niin hyvä kuin mitä itse osaat ja tiedät. Joskus se riittää, mutta kumppaniverkostoa kasvattamalla kasvaa samalla kilpailukyky ja osaaminen. Ja yhtäkkiä sitä onkin ihan eri tavalla tekemisen keskiössä.

Marc Stevenson
Executive Producer
hasan & co.
LinkedIn

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − four =