Läsnäolon voima

Laji, jota on hyvä harjoitella. Ainakin itselleni kyseisen taidon kehittäminen kuuluu osaksi ikuista oppimisprosessia ­– välillä kylläkin meinaa luovuuden iskiessä päälle lähteä “lapasesta”. Aikoinaan tämä tuli tavallaan “kantapään kautta” pysäytettyä. Kun kilometrejä oli hieman vähemmän, eli harhaluulossa, että jatkuva kiire olisi ollut merkki tehokkuudesta ja menestyksestä.

Niinhän asiat eivät loppupeleissä ole tai mene. Hyvän itsensä johtamisen tunnusmerkistöön kuuluu se, että osaa aikatauluttaa omat tekemisensä omien voimavarojen sekä tarpeiden mukaan.

Olin sopinut tunnetun taiteilijan kanssa tapaamisen, jossa tarkoituksena oli yhdessä suunnitella ja rakentaa hänen brändiään sekä uuden “synnytetyn” tuotteen lanseerauskampanjaa. Samaan aikaan pyöri taustalla “miljoona” erilaista projektia ja “säätöä”.

Olin siis tehokas – ainakin omasta mielestäni. Kun tapaamisemme alkoi, näpyttelin siinä sivussa kännykkää, aika ajoin tarkistin meilejä ja vastailin käytävältä heitettyihin kysymyksiin jne. Tunsin olleeni tehokas ja virtaa täynnä.

Noin 10 minuutin kohdalla taiteilija menetti lopulta hermonsa ja avautui mm. seuraavista asioista, joita en itseasiassa ollut ehtinyt ajatella ollenkaan. Hän mainitsi, että oli odottanut noin kolme viikkoa tapaamistamme, ja oli valmistellut huolella omaa osiotaan ja halusi saada tukea ja sparrausta ideoilleen sekä visioilleen. Häntä ei kiinnostanut pätkääkään, montaako projektia tein tai olin vastuussa, kuinka paljon puhelimeni soi tai montaako asiaa pystyisin hoitamaan kerralla jne.

Hän halusi itseasiassa vain yhtä asiaa – olemaan hänelle läsnä. Silloin kun siihen oli varattu oma aikansa. Tuo hetki ennen kaikkea pysäytti.

Päätin, että jatkossa pyrin keskittymään hetkeen ja paikalla läsnä oleviin henkilöihin. Helppoa se ei aina ole, mutta harjoittelemalla pääsee pitkälle. Erityinen anti totaaliselle läsnäololle on se, että oppii kuulemaan ja näkemään asioita, joihin muuten ei kiinnittäisi huomiota. Samalla oppii arvostamaan muiden aikaa ja mielipiteitä.

 

Marko Alanko (MBA) osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Marko on julkaissut yhdessä Susanna Ruuhilahden kanssa kirjoitetun, modernin johtamisen ja markkinointiviestinnän Voittava viestintä & Markkinointi FreeStyler-business-kirjan. Kirjassa kerrotaan, miten markkinoinnissa ja johtamisessa hyödynnetään viihdeteollisuuden keinoja rakentaa ideasta ilmiöitä.
LinkedIn

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × 4 =