Parempaa markkinointia metsästämässä

Myynnin ja markkinoinnin välinen kitka on lähes itsestäänselvyys. Eräs edellinen esimieheni nimitti sitä jopa luonnonlaiksi, jota pitää vaan osata hallita.

Tämän mörön kohdatessaan jokaisen on helppo luetella yksi aanelonen täyteen syitä, miksi näin tulee olemaan myös jatkossa. Tai ainakin, miksei siihen kannata puuttua.

Itsensä yhtälöstä ulkoistaminen on tyypillinen pää pensaikkoon -taktiikka. Joskus se on ihan sallittuakin, koska kaikkeen ei kukaan pysty menemään joka kerta sata lasissa. Mutta perusajatus siitä, että minun tekemisilläni ei ole väliä ei ole pelkästään harhainen vaan myös hyvin vahingollinen.

Kun ensimmäistä kertaa aloin kirjoittamaan markkinoinnin tuloksellisuudesta LinkedInissä, oli minulla vain yksi syy siihen: halusin Suomeen tuloksellisempaa markkinointia. Jos olisin kysynyt joltain, onko tämä mahdollista, niin tuskinpa montaa peukkua olisi noussut.

Ensimmäisestä postauksesta taitaa olla nelisen vuotta aikaa. Sen jälkeen on tullut vedettyä aiheen tiimoilta kymmenkunta koulutusrupeamaa, ja arviolta 500 ihmistä on ollut kuuntelemassa ilosanomaa. Postauksiakin on varmaan ollut muutamia satoja.

No onko jotain saatu aikaan? En tiedä kuinka paljonko neula on liikkunut, mutta väitän, että monet ovat nähneet tuloksellisuuden valon ja hurahtaneet uskovaisiksi markkinoinnin mittaamiseen.

Riittääkö tämä kääntämään markkinointia Suomessa tuloksellisemmaksi? Tuskin vielä, mutta ainakin on päästy alkuun. Ollaan jo pidemmällä kuin neljä vuotta sitten. Enkä tietenkään väitä, että tätä olisi yksin tehty, mutta olen päässyt vaikuttamaan positiivisesti tähän suotuisaan kehitykseen.

Älä mittaa mitään, millä ei ole vaikutusta toimenpiteisiin

Kirjoitan paraikaa Marketing Finlandin suosiollisella tuella kirjaa markkinoinnin tuloksellisuudesta ja siitä, miten jokainen pääsee asiassa alkuun. Kirja käsittelee nimenomaan aloittamisen tuskaa sekä tarjoaa käytännön neuvoja – mistä kannattaa aloittaa ja mitä tehdä seuraavaksi.

Tämän vuoden Cannes Lionsin shortteja ja leijonapystejä katsellessa oli pakko todeta, että jotain merkittävää meillä Suomessa on jo tapahtunut. Tämä menestys ei olisi ollut mahdollista edes viitisen vuotta sitten. Iso käsi kaikille, ketkä Suomeen pystejä sieltä roudasivat.

Tuleva kirja tarjoaa inspiraatiota sekä käytännön pelikirjan tuloksellisen markkinoinnin saloihin. Tuloksellisen markkinoinnin taitajien markkina-arvo tulee aivan varmasti kasvamaan. Eli jos haluat satsata tulevaisuuteesi, kannattaa opetella tuloksellisen markkinoinnin salat. Kun kerran olet sen makuun päässyt, maistuu kaikki muu sen jälkeen laimealta.

Yksi kirjan keskeisiä opetuksia liittyy markkinoinnin ja mittaamisen fokusointiin: valitse vain kaikkein tärkeimmät tavoitteet ja aseta mittaristo palvelemaan niiden seurantaa. Älä mittaa mitään, millä ei ole vaikutusta toimenpiteisiin. Myös kaikki nice-to-know-mittarit ovat turhia ja pahimmillaan vievät huomiota tärkeimmiltä mittareilta.

P.S. Kirja ilmestyy vielä tämän vuoden puolella. Stay tuned.

Mika Hyötyläinen on Nesteen markkinointijohtaja, jonka missiona on nostaa markkinoinnin tuloksellisuutta Suomessa.
LinkedIn

 

 

 

Artikkeli on julkaistu syyskuun MRKTNG-lehdessä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *