Toimialapressit muuttuivat virtuaalisiksi

Elintarvikeala ja sporttitoimiala ovat jo yli vuosikymmenen ajan koonneet mediaa toimialan keskitettyjen yhteisten esittelyiden ääreen. Meillä viestintätoimisto Akvamariinissa tiedetään, että kilpailijan vieressä esiintyminen on saattanut aluksi epäilyttää, vaikka tuotteet ovat ripirinnan myymälöissäkin, verkosta puhumattakaan. Yhteisesiintymiset ovat kuitenkin niin kustannustehokkaita sekä brändeille, perinteisen median edustajille ja vaikuttajille, ettei epäilyksille lopulta ole jäänyt sijaa.

Onnistuneen lanseerauksen lähtökohtana on totta kai, että brändi uskoo itseensä. Omat vahvuudet ja myyntiargumentit on hyvä kertoa selkeästi sen sijaan, että pistäisi päänsä puskaan kavereiden kehuessa tuotteitaan. Monelle on tullut bonusyllätyksenä kilpailijoihin tutustumisen hauskuus ja hyödyllisuus.

Koronan pakotti hoitamaan niin mediaesittelyt kuin myynnin b2b-asiakkaillekin verkossa. Samassa muutoksen aallokossa siirtyivät myös toimialatapahtumat verkkoon. Ensimmäisten kokemusten jälkeen virtuaaliesiintyjät ovat olleet helpottuneita: ”Tämähän on nyt kyllä tätä päivää. Ei tästä enää kokonaan vanhaan palata, se on selvä.” Ja: ”Omaa esiintymistä voisi vielä skarpata ensi kerralla.” Tätä käsitystä tukevat myös monet tutkimukset ja tästä onkin hyvä jatkaa – tarvittaessa myös media- ja esiintymisvalmennuksen kautta.

Toimittajat puolestaan ovat todenneet, että pressitilaisuuden seuraamisessa sohvalta on etuisuutensa, vaikka ihmisiä jatkossa tietenkin halutaankin jälleen tavata. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että virtuaalipressin ehkä oletetaan olevan optio jatkossakin.

Alustavalikoima on täynnä mahdollisuuksia

Yhteistapahtumia voi rakentaa enemmän tai vähemmän edullisesti, oman valinnan ja tarpeiden mukaan. Tarjolla on alustoja, joiden kaikkia teknisiä mahdollisuuksia tuskin ehtii yhdessä tilaisuudessa hyödyntämään. Valmiin materiaalin ja studioesiintymisen kompakti yhdistelmä puolestaan on hyvä ja toimiva, kun se on rakennettu osaavasti. Tämä tarkoittaa paitsi toimialan, myös sen kohdeyleisön hyvää tuntemusta teknisen osaamisen ohella.

Kun käytettävissä on toimialalla tunnettuja b2b-brändejä kuten Akvamariinin Food for Media -tapahtuma ja YouSport-ammattimedia, esittäytymisiä voidaan keskittää myös sosiaaliseen mediaan tai webinaarimuotoon vähemmän hintavilla, mutta toisaalta tarvittaessa tiheämmin toistuvilla tuotteiden sesonkeihin ajoitetuilla virtuaalitapahtumilla ja -lanseeraustilaisuuksilla.

Toimialaan erikoistuneen ja osaavan median ja vaikuttajien houkutteleminen paikalle on kuitenkin se vaativin tehtävä virtuaalisestikin; tekninen osaaminen tarjoaa vasta puitteet. Kun viestintätoimisto tuntee sekä yleisön että brändien tavoitteet ja erityispiirteet, alkavat mahdollisuudet toimivan kokonaisuuden luomiseen jo olla realistisia.

Helppous ja osuvuus ratkaisevat

Hyvän pressitilaisuuden kokonaisuus ja rakenne vastaavat ihmisluonnon perushuutoon: useimmat meistä kun haluavat tehdä asiat mahdollisimman vaivattomasti, joskin hyvin – ja työasiat etenkin. Lisäksi on mukava verkostoitua ja tavata tuttuja!

Jos tapahtumasuunnittelu on oikeissa uomissaan, kutsun vastaanottaja tuntee, että tämä on juuri minulle. Itse tapahtumassa hän huomaa, että asiat on mietitty valmiiksi ja tiedonsaanti tehty helpoksi. Hauskaakin on.

Ammattilaisyleisö tarvitsee enemmän kuin leipää ja sirkushuveja. Se tarvitsee hyvin jäsenneltyjä ja dokumentoituja sisältöjä, jota se voi hyödyntää vaivattomasti. Kaikki tämä kivasti tarjoiltuna skumppalasillisen ohessa on suuri plussa, mutta sisällöksi alan ammattilaisille ei pelkkä cocktail-henki riitä.

Me lähdimme ratkaisemaan virtuaalipressejä käyttäjäkokemus edellä. Pitkäjänteiset livekonseptit pistettiin verkkoon yhdistelemällä oikeanlaiset osaamisalueet – kuten rautainen juontaminen, viestintäosaaminen, toimialaosaaminen ja digitaalinen osaaminen. Niin tekstit, kuvat kuin tuotteetkin kulkevat kuitenkin edelleen myös omissa kanavissaan, joten kuluttajatoimialojemme tapahtumia voi todellakin kutsua hybrideiksi.

Seuraavassa vaiheessa globaali toive lienee päästä takaisin live-hommiin – mutta varmasti vain osin. Miltä asia sinun bisneksesi kulmasta näyttää?

Pia Jännes
Akvamariini on elintarvike-, sport-, terveys- ja lifestyle-aloihin erikoistunut kansainvälinen suomalainen viestintätoimisto. Pia Jännes toimii sen toimitusjohtajana.

Lue lisää:
https://pulse.microsoft.com/uploads/prod/2020/10/BCG-Remote-Working-and-the-Platform-of-the-Future-Oct-2020.pdf
https://akvamariini.fi/tapahtumat/food-for-media/
https://www.yousport.fi/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 + three =