Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | lokakuu 2023

Instagram

MENin kolme uusinta huomautusta koskevat piilomainontaa Instagramissa.

Icaniwill Ab ja vaikuttaja Sandra Kurki (Instagram-käyttäjänimi: kurkisandra) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 29/2023

Vaikuttaja oli samana päivänä julkaissut kolme samantyyppistä perättäistä kuvaa. Vain yhdessä julkaisussa oli mainostunniste. Lausuntopyynnön kohteina olivat ne julkaisut, joissa ei ollut mainostunnistetta.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Norwegian Concept Ab (Twentyfour-brändi) ja vaikuttaja Jenni Mikkola (Instagram-käyttäjänimi: jennipalin) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 30/2023

Markkinoijan mukaan takki, jota vaikuttajan Instagram-julkaisussa esiteltiin, oli lähetetty vaikuttajalle testattavaksi. Vaikuttaja kertoi tuotteesta mainosmaisesti ylistäen tuotteen mukavuutta, hengittävyyttä, tyylikkyyttä sekä brändin vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Julkaisussa ei ollut mainostunnistetta. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että julkaisu oli markkinointia.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Frameda Oy ja SA Life Oy (Instagram-käyttäjänimi: sonjaaiello) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, piittaamattomuus, MEN 31/2023

Vaikuttaja oli mainostanut markkinoijan tuotetta Instagram-tilillään. Julkaisun tekstin loppupuolella oli maininta ”palvelu ja tuotteet saatu yhteistyönä”.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Mainonnan eettinen neuvosto on aikaisemmin antanut saman vaikuttajan menettelystä useita huomautuksia. Vaikuttajan menettely osoittaa ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä.

Lue lisää

 

MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ten − nine =