Miltä näyttää Luova työelämä 2030?

Sain tehtäväkseni suunnitella MARK Suomen Markkinointiliiton ja yhteistyökumppaneiden Luova Työelämä 2030-hankkeelle logon ja visuaalisen ilmeen. Projektissa sen monialaisuus ja pitkä aikajänne saivat aivosynapsit napsahtelemaan hyvällä tavalla, ja aivokuoressa alkoi muodostua jos jonkinlaista visiota. Kuinka visualisoida luovuus työelämässä vaikkapa kirjanpitäjän ja diplomi-insinöörin ammateissa?  Mitä luovuus merkitsee konkreettisesti eri ammattiryhmissä?

Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin ongelmanratkaisusta ja sen kuuluisan laatikon ulkopuolella oleilusta, ei mistään sen myyttisemmästä. Meistä jokainen on luova omalla tavallaan ja tämän voimavaran suitsiminen käyttöön edistää isommassa kuvassa koko Suomen kilpailukykyä.

Halusin riisua logosta ja visuaalisesta ilmeestä mystisyyden, jota luovuuteen herkästi liitetään ja kannustaa ihmisiä ajattelemaan itseään luovana olentona jollaisia me kaikki kuitenkin olemme omilla tavoillamme ja tahoillamme. Liikemerkissä korvasin O-kirjaimen rataspyörällä, joka viittaa luovuuden liikkeelle panevaan voimaan ja siihen, miten yritykset voivat kannustaa kaikkia työntekijöitä luovuuteen kehittämällä omia prosessejaan ja toimintamallejaan.

Nothing is impossible. The word itself says “I’m possible!

Rataspyörä edustaa myös digitaalisissa palveluissa usein asetukset-toimintoa ja luovuus työelämässä voi monesti olla niinkin yksinkertainen asia kuin kytkimen kääntäminen päälle off-asennosta. Muutoksen ei aina tarvitse olla monumentaalinen, vaan usein riittää, että luovuus tunnistetaan työyhteisössä keskittymällä sen valjastamiseen mm. paremman työssä viihtymisen edistämiseen.

Logon lisäksi visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat olennaisena osana kuvituselementit, jotka muodostuvat niin sanotuista mahdottomista muodoista. Nämä muodot toivottavasti inspiroivat kokeilemaan omia rajojaan sekä haastamaan tuttuja kaavoja ja toimintatapoja työyhteisöissä. “Nothing is impossible. The word itself says “I’m possible!”

Innostunein ja luottavaisin mielin jään odottamaan, kuinka suunnittelemani visuaalinen ilme saavuttaa kohderyhmänsä eli kaikki suomalaiset työelämässä olevat ihmiset ammattiryhmään, tehtävään tai ikään katsomatta. Kannustankin kaikkia tekemään omakohtaisen luovuusindeksin ja perehtymään sen tuloksiin – siinähän voi vaikka yllättyä aivan perinpohjaisesti! Itselleni kävi ainakin juuri näin, tunnistin luovaa ajattelua osa-alueilla, joista sitä en edes osannut etsiä.

Janne Salminen on mainostoimisto Grundlagen Art Director ja luovan työn multitaskaaja, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut mm. yrittäjä, tapahtumatuottaja, DJ, skeittikauppias, designer ja ehtymätön puujalkavitsien lähde.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

LUOVA TYÖELÄMÄ 2030 -hanke

Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, Tivia, Henry, TEK, VTT ja Aalto. Viestintäkumppanina Grundlage. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow method. Hanke jakautuu vuoden 2022 aikana kolmeen päävaiheeseen: Yksilötason testi, selvitys, mallit ja oppiminen, yritys- ja yhteisötason mallit ja oppiminen, yleiset mallit ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

sixteen − 7 =