AdProfit 2019 -kilpailun voittajat

AdProfit 2019 -kilpailun voittajat julkistettiin 16.6. järjestetyssä virtuaalisessa palkintojenjakotilaisuudessa.

”Tänäkin vuonna mukaan oli ilmoittautunut erinomaisia töitä hyvillä tuloksilla. Tavoitteita oli asetettu ja osa kampanjoista oli onnistunut ne myös ylittämään. Parhaimmissa niistä oli tehty huolellista työtä ja hyödynnetty laajamittaisesti informaatiota, jonka pohjalta on muodostettu erottuva ja selkeä näkemys. Toteutuksissa luova ratkaisu perustuu näkemykseen saumattomasti ja rakentaa siitä tarinan, joka varmistaa tuloksen tarkkaan mietityillä mediaratkaisuilla.” , kertoo tuomariston puheenjohtaja Sari Sotkas.

Kilpailutöitä arvioitaessa huomioidaan kampanja osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa. AdProfit 2019 -kilpailun järjesti Marketing Finland yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto ja Lindström Oy. Varsinaisen kilpailusarjan voittajatyöt ovat:

VUODEN PARAS KAMPANJA

Food Folk Suomi Oy / McDonald’s: Niille, jotka eivät syö mäkkärissä

Kampanjan toteuttajat: Nord DDB Helsinki Oy ja OMD Finland Oy

Tuomariston arvio: Kampanjassa olivat sekä oivallus että tulokulma erinomaiset ja selkeästi erottuvat. Edelleen on melko harvinaista, että kampanjassa on osuva ja selkeä luova insight, joka on myös osattu toteuttaa hyvin ja johdonmukaisesti. Siltäkin osin tässä on tehty poikkeuksellisen hyvää työtä. Mediavalinnoissa on ollut rohkeutta tehdä muutakin, kuin ottaa aina sama tuttu paketti. Kolmikannan roolitus ja toimiva yhteistyö näkyvät lopputuloksessa.

KUNNIAMAININTA

SOK: Prisma: Suomu nousuun – kuinka kalavallankumous ui suomalaisten ostoskoreihin

Toteuttajat: TBWA\Helsinki ja Carat

Tuomaristo arvio: Kisa oli todella tiukka ja päätös ei ollut helppo, joten tuomaristo halusi antaa kunniamaininnan yhdelle kilpailutyölle Vuoden paras kampanja -sarjassa. Työn lähtötilanne ja tavoitteet oli kirkkaasti määritelty. Strategia on oivaltava ja hienoudessaan erittäin kokonaisvaltainen huomioiden kaikki sidosryhmät. Kuluttajaymmärrys on myöskin huomioitu loistavalla tavalla. Toteutus on hyvä ja tulokset, kuten AdProfit -kisaan kuuluu, huippuluokkaa. Tehdyllä kampanjalla on myös pitkällä jänteellä merkittävä vaikutus yhtiön liiketoimintaan, joka on hieno saavutus.

VUODEN PARAS B2B KAMPANJA

Mantsinen & Neste: Zero Exclusion

Toteuttajat: Kurio ja MKTG

Tuomariston arvio: Kokonaisuus ja idea ovat toimialalla selvästi erottuvia, sekä toteutus on rohkea. Tässä on myös perinteisessä B2B-markkinassa tehty poikkeuksellisen innovatiivinen ja ainutlaatuinen luova ratkaisu materiaalinkäsittelykoneiden tunnettuuden rakentamiseen. Tämä on hieno esimerkki hyvästä kokonaisuudesta ja yhteistyöstä, jolla on saatu aikaan vaikuttavat tulokset.

VUODEN PARAS NONPROFIT KAMPANJA

Suomen Mielenterveysseura: #mitäkuuluu / Selviytyneiden Galleria

Toteuttaja: Bob the Robot ja Bob the Robot Engage

Tuomariston arvio: Kampanjassa on yksinkertainen, mutta vahva luova idea, joka kantaa pitkälle ja on toteutettu kaikin puolin hienosti ottaen huomioon, että maksettua mediaa ei ollut käytössä. Tässä on myös potentiaalia jatkaa, kehittää ja laajentaa konseptia edelleen. Merkittävää on se, että hyväntekeväisyyshankkeessa on ollut selkeä ja konkreettinen mittari: soittojen määrä, joka osoitti kampanjan toimivuuden kiistatta.

JUNIORISARJA

AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat Lindström Oy:n briefin pohjalta kampanjan, jonka tehtävä oli tietoisuuden lisääminen Lindströmistä työnantajana ja työnantajakuvan kirkastaminen.

”Saimme 20 työtä, joissa kaikissa oli paljon hyviä elementtejä, joita varmasti hyödynnämme jatkossa”, kertoo Sami Laine Lindström Oy:sta.

  1. sija Jesse Lindsberg, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta
  2. sija Reetta Järvelin & Henna Saarela, OIKIO Digital Performance Agency & Quru
  3. sija Oona Kansi & Sara Kannasvuo, Vapa

 

Lisätietoja:

Tuomariston puheenjohtaja, Sari Sotkas, puh. 0400 743 333
Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland puh. 040 578 1974.

www.adprofit.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 − four =