Eurobestin design-sarjan Grand Prix -palkinto Suomeen

Ilmastofontti-kampanja palkittiin tämän vuoden Eurobest-kilpailussa kahden kullan lisäksi Grand Prix -palkinnolla. Onnittelut TBWA\Helsinki ja Helsingin Sanomat!

Helsingin Sanomien ja TBWA\Helsingin yhdessä toteuttama Ilmastofontti-kampanja voitti tänään design-sarjan Grand Prix -palkinnon. Lisäksi TBWA\Helsinki sai myös Country Agency of the Year -palkinnon.

Haastattelimme voittoisan kampanjan tekijöitä – vastaajina Tuomas Jääskeläinen, Art Director, Helsingin Sanomat ja Jyrki Poutanen, Chief Creative Officer, TBWA\Helsinki.

Mistä lähtökohdista The Climate Crisis Font syntyi?

Tuomas: Julkaisimme ilmastofontin konkretisoidaksemme ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja sen hidastamiseen tähtäävien toimenpiteiden kiireellisyyttä. Taustalla on pyrkimyksemme tehdä vaikeista asioista ymmärrettävämpiä. Siksi olemme investoineet viime vuosina paljon datalähtöiseen journalismiin.

Miten idea syntyi?

Jyrki: Kuten Tuomas sanoi, on Helsingin Sanomien tehtävä tehdä tärkeästä sekä ymmärrettävää että mielenkiintoista. Tätä ohjenuoraa olemme toteuttaneet heidän kanssaan myös markkinoinnissa. Aiempia esimerkkejä tästä tavasta toimia ovat olleet mm. sanan- ja lehdistönvapauden puolesta taistellut ’The Land Of Free Press’, vuoden merkittävimmät uutisaiheet jouluksi 2018 summannut ’The Ugly Truth Sweaters’ sekä Ranskan presidentin Emmanuel Macroninkin kiittelemä ’The Climate Pen’-aktivointi.

Kun taustalla on tuollainen tekemisen tapa ja tyyli, siihen tarvittava keskinäinen luottamus sekä yhteisen arvopohjan jakaminen, on luonnollista, että The Climate Crisis Fontin tyylisiä ideoita syntyy. Tämän fontti-idean  ensi askeleet otettiin koko talomme kollektiivisessa luovassa sessiossa eräänä perjantai-iltapäivänä.

Mitkä olivat kampanjan keskeiset tavoitteet?

Tuomas: Helsingin Sanomien päämääränä on tehdä laadukasta, oivaltavaa ja arvopohjaista maailmanluokan markkinointia. Ilmastoasiat ovat kulkeneet Helsingin Sanomien saagassa ja strategiassa mukana vahvasti pitkään ja fontti luonnollinen jatkumo tähän.

Fontin kampanjatutkimuksissa erottuivat atribuutit kuten luotettavuus, laadukkuus, älykkyys ja oivaltavuus. Nämä juuri ovat ominaisuuksia, joita ihmiset odottavat Helsingin Sanomilta ja joita mm. Ilmastofontin kaltaiset aktivoinnit kohentavat sekä ylläpitävät.

Miten aiotte yhdessä juhlistaa menestystä? 

Tuomas: Juna kulkee koko ajan eteenpäin ja fokus on jo alkuvuoden 2022  markkinointikampanjoissa ja -teoissa. Mutta, joulun jälkeen juhlitaan tätä ainutlaatuista menestystä HS:n, TBWA:n ja kirjasin-designerien Einon ja Danielin kanssa varmasti.

Katso kampanjan esittelyvideo ja kaikki vuoden 2021 Eurobest-voittajat täällä.

Lue lisää Ilmastofonttikampanjasta

Ilmastofontti-kampanjan aineistoa:

Fontti on avoimesti ja ilmaiseksi ladattavissa kaikkien käyttöön täällä.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

15 − eight =