Google julkaisee suomalaisille Googlen ja YouTuben käyttäjille täysin uuden My Ad Center -palvelun, joka antaa lisää hallintaa Googlen palveluissa näkyviin mainoksiin sekä käyttäjätietoihin.
My Ad Center -palvelun asetusten avulla suomalaiset käyttäjät voivat valita, millaisia mainoksia he haluavat nähdä Googlen haussa ja YouTubessa sekä Googlen mainosverkostossa – ja mitä tietoja he haluavat Googlen käyttävän kohdentamiseen:
-
Käyttäjätietojen ja käyttöhistorian tarkka hallinta: Jatkossa käyttäjät voivat valita tarkkaan, mitä tietoja ja käyttöhistoriaa Google voi käyttää mainosten kohdentamiseen. Käyttäjät voivat yksittäin kieltää esimerkiksi verkkohakuhistorian, app-historian tai YouTuben katseluhistorian käytön mainosten kohdentamisessa vaikuttamatta lainkaan palveluiden varsinaiseen toimintaan. Esimerkiksi aiemmin, jos YouTuben suositukset ja katseluhistoria olivat käytössä, niitä käytettiin myös mainosten kohdentamiseen.
-
Personoinnin kieltäminen: Kohdentamisen ja personoinnin voi laittaa pois päältä kokonaan helposti yhdellä asetuksella.
-
Mainosaiheiden kieltäminen: Käyttäjät voivat jatkossa helposti valita brändejä ja mainostajia, joiden mainoksia he eivät halua nähdä lainkaan. Lisäksi käyttäjät voivat sulkea pois tiettyjä mainosaiheita kokonaan, kuten treffipalvelut, vanhemmuuden, alkoholin tai laihduttamisen.
-
Mainostajasivuilla läpinäkyvyyttä mainontaan: Uusien mainostajasivujen avulla käyttäjät näkevät läpinäkyvästi millaisia mainoksia kukin mainostaja on näyttänyt viimeisen kuukauden aikana.
Palvelu avataan suomalaisille torstaina 20.10., ja se näkyy kaikilla suomalaisilla käyttäjillä lähiviikkojen aikana.
Lähde: Google Finland
Alla esimerkkikuvia uudesta palvelusta.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.