Jokaisella nettisivulla on Big Mac  

Nord DDB:n Big Mac-salaliittoteoriaa käsittelvä hauska kampanja sekoittaa todellista ja fiktiivistä maailmaa. Se on nyt shortilla Cannes Lionsissa.

Lähes jokaiselta nettisivulta löytyvä hampurilaisvalikko on todellisuudessa Big Mac ja kyseessä on salaliitto, väittää Nord DDB:n McDonaldsille tekemä kampanja.

”Sakeaa kamaa”, luova johtaja Kalle Wallin sanoo.

Kampajaan tehtiin YouTubessa julkaistu kaksikymmenminuuttinen mokumentti, jossa kyseistä salaliittoteoriaa tutkitaan. Tästä on myös tehty kuuden minuutin jaksoihin perustuva TikTok-sarja, salaliittoteorian todisteita tutkivia TV-spotteja sekä trailerit.

”Käytin myös Wikipediaan lisäilemässä ”faktoja” niin, että kun goolettaa BigMac-salaliittoteoriaa, ensimmäinen tulos on Wikipedia”, Wallin nauraa.

Näet sen aina, kun olet nähnyt kerran.

Kuinka muokkailu onnistui tiukasti moderoidussa Wikipediassa?

”Jos laittaa puhtaan kaupallisen viestin, se siivotaan pois. Mutta kun laittaa epäilyksen siemenen, se saa olla”, Wallin sanoo.

Asiaankuuluvasti teoriaa jaettiin myös kaikilla alustolla, joissa salaliittoteoriat muutenkin yleensä leviävät. Kampanjan hengessä Helsingin Sanomiin laitettiin myös rivi-ilmoitus, jossa haettiin salaiittoteoreetikkoa.

”Tehtiin se tietenkin englanniksi. Siellä se oli kaiken maailman selvänäkijöiden seassa”, copywriter Tero Ahonen naureskelee.

Suomalaisten persoonallinen tuulahdus markkinointiin

”On ollut siistiä nähdä, miten paljon jengi ulkomailla on kampanjaa fiilistellyt. Meidän ohjaaja näyttelee itse pääroolin mokumentissa, kuvaaja näyttelee kuvaajaa. Tämä on siinä mielessä vähän Blair Witch Projct, aika vinksahtanut – etenkin Mäkkärille”, Kalle Wallins sanoo.

Oliko ideaa vaikea saada läpi?

”Tehdään tätä aika paikallisesti, ei ollut vaikeaa. Aluksi myytiin havainto siitä, että sehän on Big Mac ja siitä kehitettiin salaliittoteoria. Miten tämä viestitään siten, että jengiä kiinnostaa”, Wallin kommentoi.

Kampanja tarttuu myös oivaltavasti ajankohtaiseen internetin uhkakuvaan, voiko yhtään mihinkään luottaa.

”Minusta epäilys siitä on ollut aina siitä lähtien, kun Internet keksittiin”, Tero Ahonen kommentoi.

Nord DDB:n entinen toimitusjohtaja Lauri Vassinen fiilistelee menestyksestä, jossa välittyy hyvin myös se, miten meidät nähdään maailmalla ja mitä meistä puhutaan.

”Kun suomalaiset ovat niin hyvällä tavalla outoja”, hän hymyilee.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

10 − five =