Kysely markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille: valtaosa vastaajista muokkaa tekoälyn tuottamaa tekstiä

Tekoäly

Liana toteutti suomalaisille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille kyselyn siitä, miten he hyödyntävät tekoälyä työssään tällä hetkellä.

Yhteensä 481 markkinoijaa ja viestijää vastasi syksyn aikana tehtyyn kyselyyn. Monia tekoälytyökaluja, jotka ovat jo markkinoilla tai kehitteillä, on ollut helppo soveltaa markkinoinnin ja viestinnän alalla. Käyttöasteen osalta tulokset olivat kuitenkin ristiriidassa yleisen mielikuvan kanssa siitä, kuinka paljon tekoälytyökaluja hyödynnetään.

Kyselyssä oli viisi kysymystä, jotka käsittelivät markkinoijien ja viestijöiden tekoälyn käyttöä nyt, tekoälyn käyttötapoja sekä tulevaisuuden näkymiä tekoälyn käytön suhteen. Vastaaja pystyi antamaan kysymyksiin useamman vastauksen riippuen siitä, oliko hän esimerkiksi kokeillut useampaa tapaa hyödyntää tekoälytyökaluja. Miten käytät tekoälyä työssäsi? -kysymykseen annettiin 730 vastausta ja ne jakaantuivat seuraavasti: tekstin kirjoittamiseen 43 %, inspiraation saamiseen 42 %, kuvamateriaalin tuottamiseen 9 % ja datan analysointiin 6 %.

Kuten ensimmäisestä kysymyksestä käy ilmi, valtaosa markkinoijista ja viestijöistä käyttää tekoälytyökaluja tekstin tuottamiseen, joko suoraa sisältöä varten tai inspiraation saamiseksi sisällön tuottamiseen. Kysymykseen Miten käytät tekoälyä kirjoittamisessa? annettiin 520 vastausta. Vastaukset jakaantuivat näin: teen paljon muutoksia 51 %, teen pieniä muutoksia tekoälyn luomalle tekstille ennen julkaisua 31 %, muutan tekstin kokonaan 11 %, ja en tee muutoksia tekstille lainkaan 7 %.

Viimeisenä ilmoitetusta osuudesta selviää siis, että 7 prosenttia tekstin tuottamiseen tekoälyä käyttävistä markkinoijista tai viestijöistä käyttää tekoälyn tuottamaa tekstiä sellaisenaan. Kaikkien tekoälytyökaluja tuottavien tahojen varoitus on yleensä, että tekoäly ei tuota täydellistä sisältöä ja se olisi aina hyvä tarkistaa. Muokkaamattoman tekstin käyttämiseen voi sisältyä riskejä virheellisistä tiedoista.

Tekoälyn käyttö

Liana halusi myös kartoittaa, millaisia työkaluja markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset ovat tähän mennessä kokeilleet työssään. Mitä tekoälytyökaluja olet testannut? -kysymykseen annettiin 604 vastausta ja ne jakautuivat seuraavalla tavalla: 74 prosenttia oli testannut keskustelubotteja (ChatGPT ja vastaavat), 19 prosenttia kuvatyökaluja (NightCafe, Midjourney ja vastaavat), 5 prosenttia sisällöntuotannon apureita (Jasper ja vastaavat), ja 2 prosenttia äänentuotantotyökaluja (Kits AI, Eleven Labs ja vastaavat). Kuvamateriaalin tuottamiseen tarkoitettuja tekoälytyökaluja on kokeiltu suomalaisten markkinoijien ja viestijöiden keskuudessa verrattain vähän tähän mennessä ottaen huomioon sen, kuinka paljon niistä alalla puhutaan.

Tulevaisuus tekoälyn käytön suhteen kiinnostaa tietysti erityisesti siksi, että ala on todellisessa kiihdytysvaiheessa, kun työkalut kehittyvät huimasti ja ihmiset etsivät uusia käyttötapoja. Kysymykseen Miten uskot, että tekoälyn käyttösi tulee lisääntymään seuraavan 12kk:n aikana? annettiin 653 vastausta. Mielipiteet jakautuivat seuraavasti: tulen ottamaan uusia työkaluja käyttöön 49 %,  tulen käyttämään useampaan eri työtehtävään 31 %, ja tulen käyttämään samoihin tehtäviin mutta enemmän 20 %.

Viimeiseen kysymykseen siitä, miten vastaajat ovat tähän mennessä kartoittaneet tekoälyn mahdollisuuksia Liana sai 492 vastausta. Oletko tehnyt aktiivista tutkimusta tekoälyn mahdollisuuksista? -kysymyksen vastaukset jakautuivat seuraavasti: en ole, tietoni rajoittuvat muutamiin eniten julkisuutta saaneisiin ratkaisuihin 53 %, suppeasti 40 %, olen kartoittanut laajasti eri työkaluja ja niiden mahdollisuuksia 7 %. Tämä tarkoittaa, että kysymykseen vastanneista 481 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisesta vain noin 30 on kartoittanut tekoälyn mahdollisuuksia laajasti.

Lähde: Liana

Lisätiedot:
Fanni Mäki
Communications Manager, Liana
fanni.maki@lianatech.com
+358 40 538 2409

Vuonna 2005 perustetun Lianan kotimaisia datavastuullisia ohjelmistoja käytetään markkinoinnin automaatioon, uutiskirjeiden lähettämiseen sekä verkkosivustojen ja verkkokauppojen ylläpitoon. Viestinnän ammattilaisille yritys tarjoaa lehdistötiedotejakelupalvelun ja mediaseurantatyökalun. Liana on Suomen suurin digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän pilvipalveluita tarjoava yritys.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

thirteen − nine =