LinkedIn lopettaa mainosten kohdentamisen käyttäjien tietojen perusteella Euroopassa

7. kesäkuuta LinkedIn ilmoitti, että mainostajat eivät enää voi kohdentaa mainoksiaan eurooppalaisille käyttäjille näiden tiettyihin LinkedIn-ryhmiin kuulumisen ja näistä kerättyjen tietojen perusteella. Muutos astui voimaan välittömästi kaikissa uusissa LinkedIn mainoskampanjoissa Euroopassa.

Toimenpide on osa pyrkimystä täyttää EU:n digitaalisten palvelujen lain (DSA) velvoitteet. Taustalla on huoli siitä, että, LinkedIn käyttäjille on kohdistettu mainoksia arkaluonteisten tietojen perusteella (esim. uskonnollisiin, poliittisiin ja muihin intresseihin perustuen), joita on saatu eri ryhmiin kuulumisesta. 

Taustaa

EU:n digitaalisten palvelujen laki asettaa tiukempia vaatimuksia erityisesti erittäin suurille verkkoalustoille (VLOP), kuten LinkedIn, Google ja Meta. Laki sisältää muun muassa mainonnan läpinäkyvyyttä koskevat velvoitteet ja kohdentamisrajoitukset, mukaan lukien kiellon kohdentaa mainoksia arkaluonteisten henkilötietojen perusteella, kuten seksuaalinen suuntautuminen, poliittiset mielipiteet tai etninen tausta.

Digitaalisia oikeuksia valvovien kansalaisjärjestöjen mukaan LinkedIn salli mainosten kohdentamisen arkaluonteisten henkilötietojen perusteella. Tämän seurauksena Euroopan komissio pyysi LinkedIniä selventämään toimenpiteitä, joilla se noudattaa DSA:n mainosten kohdentamiskieltoa. LinkedInin tuore ilmoitus on siten yritys vastata sääntelyviranomaisen esittämiin huoliin.

Seuraavat askeleet ja vaikutukset mainostajille

LinkedIn ilmoitti, että muutos tulee voimaan välittömästi kaikissa uusissa mainoskampanjoissa. Jää nähtäväksi, riittääkö tämä toimenpide vastaamaan Euroopan komission huoliin vai käynnistääkö EU:n sääntelyviranomainen virallisen tutkinnan alustan DSA-yhdenmukaisuudesta.

LinkedInin tapaus on yksi monista käynnissä olevista DSA-selvityksistä, jotka koskevat sääntöjen noudattamatta jättämistä. Erityisesti Euroopan komissio tutkii Metaa, TikTokia ja X:ää epäiltyjen laiminlyöntien vuoksi käyttäjien suojelemisessa, riittävän läpinäkyvyyden takaamisessa ja haitallisen sisällön valvonnassa. DSA:n lisäksi verkkoalustojen mainontakäytännöt joutuvat tarkastelun kohteeksi, kun eurooppalaiset päättäjät ja sääntelyviranomaiset vaativat vähemmän ”tunkeilevia” mainonnan kohdentamiskäytäntöjä, jotka eivät perustu henkilötietoihin.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − sixteen =