Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | kesäkuu 2023 (osa 2)

Lips

Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot ottavat kantaa piilomainontaan. Mainos on oltava tunnistettavissa mainokseksi siitä riippumatta, onko markkinoinnista saatu vastike rahaa tai saatu palvelu (ks. MEN 14/2023).

 

Anyfin Ab ja vaikuttaja Katja Ihalainen (Instagram-käyttäjänimi: katiusky) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 11/2023

Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste on oltava kuluttajalle helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa sekä jokaisessa tarina- ja kela-osion julkaisussa.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Marnic ApS (Nectarina Hair) ja vaikuttaja Sarah Karppinen (Instagram-käyttäjänimi: sarahkhomes) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 12/2023

Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste on oltava kuluttajalle helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa sekä jokaisessa tarina- ja kela-osion julkaisussa.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Delipap Oy ja vaikuttaja Nadia Ammouri (Instagram-käyttäjänimi: nadia.ammouri) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 13/2023

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että kaikki kuluttajat eivät välttämättä katsele orjallisesti kaikkia tarina-osion julkaisuja, vaan saattavat nähdä vain osan niistä. Lisäksi mainonnan eettinen neuvosto toteaa, ettei riittävää ole se, että julkaisun mainosluonne ilmenee vasta linkin takaa. Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei tarina-osion julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Glosshymy Oy ja vaikuttaja Anne Kukkohovi (Instagram-käyttäjänimi: annekukkohovi) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 14/2023

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että rahanarvoinen etu, kuten saatu palvelu, on rinnastettavissa rahana annettavaan vastikkeeseen. Mainos on oltava tunnistettavissa mainokseksi siitä riippumatta, onko markkinoinnista saatu vastike rahaa tai saatu palvelu. Esimerkiksi hampaidenvalkaisupalvelun antaminen vaikuttajalle voidaan katsoa vastikkeeksi markkinoinnista ja tällöin mainokseen on merkittävä selkeä mainostunniste.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää

MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − 1 =