Mainosmarkkinoilla toipumisen merkkejä

Yli puolet WFA:n tuoreen selvityksen vastaajista aikoo luopua kampanjoiden lykkäämisestä.

WFA:n syyskuussa tehty Crisis Response Tracker -selvitys kertoo, että suuret globaalit brändit alkavat vähitellen lisäämään mainospanostuksiaan. Positiivisesti tulevaan kehitykseen suhtautui syyskuussa 21 % vastaajista, kun kesäkuussa heidän osuutensa oli vain 8 %.

Mainosinvestoinnit ovat olleet kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana merkittävästi suunniteltua alemmalla tasolla. Digimarkkinointi (display ja videot) on vajaan 10 %:n lisäyksellä kanavien ainoa nousija. Vaikuttajamarkkinointi on laskijoista suhteellisesti vähiten kärsinyt kanava, eniten ovat kärsineet tapahtumat, ulkomainonta ja radiomainonta. Kaikissa kanavissa on kuitenkin nähtävissä laskun hidastumista.

Kaksi kolmasosaa vastaajista harkitsee toimipisteidensä uudelleenjärjestelyä.

Tutkimukseen vastasi 35 suurta mainostajaa, joiden vuosittaiset mainosinvestoinnit ovat yhteensä 67 miljardia dollaria. Vastaajista kolme neljäsosaa vastaa globaalista markkinoinnista ja neljäsosa paikallisista investoinneista.

“We are starting to see some green shoots of recovery with more than half our members no longer holding their campaigns back as a result of the pandemic. There is still a lot of uncertainty though and it’s unlikely we’ll be moving to ‘business as usual’ anytime soon. We are also seeing an acceleration of the shift to digital channels but it remains to be seen if this will be permanent,” Stephan Loerke, CEO of the WFA.

Myös WARCin Global Marketing Index -selvitys kertoo markkinoiden elpymisestä etenkin mobiilimarkkinoinnissa ja digimarkkinoinnissa. Muiden kanavien pudotus on loiventunut syyskuussa.

Lähde: WFA, WARC

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *