Oivalluksia Global Marketer Week 2024 -tapahtumasta Torontossa

Global Marketer Week on mainostajien suurimman järjestön WFA:n (World Federation of Advertisers) kerran vuodessa järjestämä tapahtuma, joka kiertää ympäri maailmaa. Viikon aikana järjestetään teemoihin syventäviä foorumeita sekä iso seminaaritapahtuma.

Tänä vuonna tapahtuma järjestettiin Kanadan Torontossa ja siihen osallistui yli 700 markkinoinnin päättäjää ja asiantuntijaa. Myös Marketing Finland osallistui tapahtumaan ja kasasi yhteen tapahtuman tärkeimmät nostot. Global Marketer Week 2024 -tapahtuma Torontossa tarjosi runsaasti näkemyksiä ja keskusteluja, jotka valottavat markkinoinnin muuttuvaa maisemaa ja sen yhteensovittamista globaalien haasteiden kanssa. Tässä on seitsemän merkittävää oivallusta tapahtumasta, jotka heijastavat alan dynaamisia muutoksia ja yhdistyviä intressejä:

1. Insight eli ymmärrys yhä tärkeämpi menestykseen johtava tekijä

Jo vuosia mainostajat ovat vältelleet sanaa asiakas tai yleisö ja kiinnittäneet huomionsa ihmiseen. Ihmisten ymmärtämisestä on tullut menestyjiä yhdistävä tekijä ja insight-tiimien rooli on kasvanut. Insight-tiimien rooli ei rajoitu enää vain tiedon keräämiseen ja analysointiin, vaan yhä useammin se on mukana tarjoamassa tietoa yrityksen suunnan määrittämiseen sekä luomassa malleja, joilla kerätään dataa sisältöjen kohdentamiseen. 

2. Siilojen aika on ohitse

Siiloja on koitettu yrityksissä purkaa jo pitkään, mutta nyt nähdään käytännön tasolla paljon toimintaa, joilla edistetään eri yksiköiden välistä keskusteluyhteyttä.  Siilojen poisto koskee myös eri toimialoja sekä rooleja ja poliittiset päättäjät, markkinoijat ja tiedonhankkijat nähdään yhteistyössä enemmän kuin koskaan aiemmin. Se mahdollistaa alalla kuin alalla haasteiden tunnistamisen sekä niiden ratkaisun. 

3. AI tukemassa ihmistä

Muutama vuosi sitten metaversumin ympärillä pyörinyt keskustelu tuntuu kaukaiselta verrattuna nykyisiin tekoälykeskusteluihin, joissa teknologiaa isompana nousee esiin toiminnan, ajattelun sekä käyttäytymisen muutos. AI-sanasta on syytä kääntää katse HIA-termiin eli human intelligence augmentation, jolla täydennetään ja jatketaan ihmisen omaa suorituskykyä. Tästä esimerkkinä ovat henkilökohtaiset AI-assistentit, jotka ovat jo ilmestyneet palavereihin ja yritysten asiakaspalveluun.

4. Luovuus ennen teknologiaa

Tekoälykeskustelussa selkeä näkemys on, että se tarjoaa luovalle ihmiselle lähes rajattomat mahdollisuudet, joita eivät resurssit rajoita. Luovuudella tuotettu AI on kilpailuetu, kun taas AI:lla tuotettu luovuus muuttuu helposti tasapaksuksi puuroksi, jossa IPR-oikeudet ja eettiset haasteet ovat todellinen riski.

5. Greenhushing lisääntyy

Yhä harvempi yritys kertoo julkisesti ympäristötavoitteistaan ja teoistaan. Syynä on pelko negatiivisestä julkisuudesta, epätieto viherväittämien käytöstä tai se, ettei ympäristötoimilla haluta ratsastaa. Greenhushingin ei ole ongelmatonta, koska silloin yritys ei näytä esimerkkiä teoillaan muille alan toimijoille, eikä useinkaan osallistu kuluttajien tietoisuuden lisäämiseen ympäristöasioissa. 

6. CMOn eli markkinointijohtajan tulevaisuuden rooli puhuttaa

Jo pitkään on keskusteltu siitä, onko markkinointijohtaja katoava titteli yrityksissä ja tästä on jo nähty esimerkkejä maailmalta sekä debattia alan mediassa. Tunnistettu fakta on, että markkinointijohtajan ja yleisesti markkinoijien rooli on muuttumassa yhä monimutkaisemmaksi. Aikoinaan markkinointi oli pääasiassa luovuuteen ja kampanjoihin keskittyvää. Nykyään markkinoijien on oltava perehtyneitä teknologiaan, liiketoiminnan kehittämiseen ja jopa psykologiaan. Tämä muutos on tehnyt markkinointiammatista vaativamman, mutta myös keskeisemmän yritysten menestyksen kannalta.

7. Ajattelutavan muutos ja positiivisen markkinointikäyttäytymisen malli

Vastauksena jatkuvasti muuttuvaan ja haastavaan markkinoinnin ympäristöön sekä alalla käytäviin eettisiin pohdintoihin esiteltiin uusi positiivisen markkinointikäyttäytymisen malli. Tämä pyrkii auttamaan markkinoijia navigoimaan yhä haastavammassa maisemassa tasapainottamalla mahdollisuuksia ja riskejä. Huomio on siirtymässä ongelmien tunnistamisesta käytännön ratkaisujen kehittämiseen, mikä näkyi vahvasti tapahtuman agendassa, jossa keskityttiin ratkaisuihin, kuten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja saavutettavuuden parantamiseen. Näimme useita mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, miten brändit voivat tarjota ihmisille ratkaisuja ongelmiin ja näissä AI oli usein avainasemassa. 

 

Global Marketer Week 2024 osoitti, että markkinointi ja ylipäätään liiketoiminta on merkittävässä murrosvaiheessa. Teknologian nopea omaksuminen ja eri toimintojen välinen yhteistyö muokkaavat tulevaisuuden markkinointia, missä sopeutumiskyky ja eettiset näkökohdat ovat tärkeämpiä kuin koskaan aiemmin. Menestyjiä yhdistää taito kuunnella ihmisiä, kyky nähdä uhat mahdollisuuksina ja luovuus, josta kumpuaa puhuttelevia ja auttavia tekoja.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eleven − eleven =