MRKTNG Median PresiTentti

Alexander Stubb ja Pekka Halonen

Hyvä markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Meillä on sinulle hyviä uutisia: kumpi tahansa finalisteista tuleekaan valituksi, saamme presidentin, jolla on ymmärrystä markkinointiviestinnästä ja sen merkityksestä maamme kilpailukyvylle.

Molemmat ehdokkaat ottivat osaa MRKTNG Median kautta aikain ensimmäiseen PresiTenttiin ja vastasivat sähköpostitse kysymyksiimme. Kovin suuria eroja ei ehdokkaiden välillä tässäkään tentissä löytynyt. Mutta pieniä kuitenkin, kuten saatat havaita.

Ensimmäiseksi kysyimme presidenttiehdokkailta, miten he näkevät markkinoinnin merkityksen Suomen kansainväliselle menestykselle.

Alexander Stubb painotti omassa vastauksessaan, että markkinointi on keskiössä kaikessa toiminnassa ja liiketoiminnassa, joka kohtaa kilpailua. Stubb painottaa, että ”Suomessa on erinomaista osaamista monella sektorilla. Sen tunnetuksi tekeminen edellyttää oivaltavaa, pitkäjänteistä ja ammattimaisesti toteutettua markkinointia.” 

Hän nosti esiin myös vuonna 2008 asettamansa maabrändivaltuuskunnan, jossa pohdittiin laajasti markkinointia Suomen menestyksen tekijänä, peilaten sekä mennyttä että tulevaa.

Pekka Haavisto on samoilla linjoilla markkinoinnin merkityksestä kansainväliselle menestyksellemme. Haavisto otti esille osaamisen ja tuotteiden markkinoinnin lisäksi myös mielipiteiden markkinoinnin – mielipidevaikuttamisen:

Kansainvälinen menestyksemme riippuu markkinoinnista. Suomen asiaa maailmalla edistäessämme markkinoimme paitsi näkemyksiämme myös maakuvaamme, osaamistamme ja tuotteitamme”, Haavisto summasi ajatuksensa.

Tiedustelimme ehdokkailta myös heidän arvioistaan suomalaisesta markkinointiosaamisesta verrokkimaihin nähden.

Kumpikin oli hyvin selvillä markkinointiosaamisemme usein toistuvasta vertaamisesta eritoten Ruotsiin – ”markkinoinnin suurvaltaan”, kuten Stubb länsinaapurimme markkinointitaidot osuvasti sanoitti. Myös Haavisto mainitsi ruotsalaiset: ”olemme heistä jäljessä”.

Molemmat olivat sitä mieltä, että varaa osaamisen petraamiseen on. Stubb puki ajatuksensa sanoiksi näin: ”Meillä on aina opittavaa ja tarve kehittyä jatkuvasti myös markkinointiosaamisen kannalta, mutta Suomi alkaa olla hyvinkin monella mittarilla kansainvälinen markkinoinnin menestystarina muiden maiden joukossa.”

Stubb otti esille myös kansallisen itsetuntomme: ”Meillä on nykyään erinomainen maine kansainvälisesti ja terve kansallinen itsetunto. Myytti maailman parasta tuotetta hiljaa itsekseen kehittävästä suomalaisesta on vanhentunut.” 

Hän sanoi olevansa varsin optimistinen suomalaisen markkinoinnin osalta, mutta painotti, että asia on syytä pitää esillä ja kehityskohteena.

Haavisto otti esiin osaamisen lisäksi myös markkinointi-investointimme. Hän sanoi, että ”Meillä on mahtavaa osaamista, kulttuuria ja tuotteita, mutta niiden vieminen maailmalle usein kaatuu liian vähäisiin markkinointi-investointeihin.”

Viimeiseksi tiedustelimme, millaisena tuleva presidentti näkee presidentin roolin suomalaisyritysten markkinointiponnistelujen tukijana. Kysymys kuului:

Mitä presidentti voi tehdä edesauttaakseen suomalaisyritysten markkinointiviestinnällisiä ponnisteluja?

Näin vastasi Stubb: ”Paljonkin. Presidentti on turvallisuus- ja ulkopolitiikan rakentajana epäsuorasti keskeisessä roolissa maan markkinoinnissa turvallisena ja relevanttina investointikohteena. Työkalupakkiin kuuluvat myös vienninedistämismatkat, joista minulla on runsaasti kokemusta ministerivuosilta. Näissä yhteyksissä, persoonansa ja arvovallan rajoissa presidentille lankeaa luontevasti markkkinoinnillinen rooli, vaikka varsinainen markkinointiviestintä kuuluukin yrityksille. Suomen ja suomalaisuuden tulkitsijana ja profiilinsa myötä presidentti on myös jopa tiedostamattomasti osa maasta muodostuvaa mielikuvaa.”

Haaviston vastaus oli vähän lyhyempi, mutta painotuksiltaan samansukuinen:

”Presidenttinä pidän esillä suomalaisyritysten ratkaisuja paitsi julkisissa puheissani myös kahdenvälisissä tapaamisissa. Vienninedistämismatkat ovat olennainen osa presidentin toimenkuvaa. Ottaisin tilanteen mukaan esimerkiksi vihreään siirtymään liittyviä ja niitä markkinoivia yrityksiä myös muille matkoilleni mukaan.”

Sen voi sanoa jo nyt, että valtakuntamme 13:nnella presidentillä on ymmärrystä markkinoinnin ja viestinnän merkityksestä kasvulle ja kansakuntamme hyvinvoinnille. Kumpi sitten valituksi tuleekaan.

Kaukana menneisyydessä ovat ajat, kun valtiovallan markkinointiosaaminen perustui hyvään viinapäähän ja savusaunan löylyjen sisukkaaseen kestämiseen.

Hyvä näin.

Anssi Järvinen
Creative Director | Author | Columnist 
Marketing Finland
anssi.jarvinen@marketingfinland.fi

Pekka Haaviston kuva: Meeri Koutaniemi

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 − 1 =