Naistenlehdillä suurimmat someyleisöt

Aikakausmedioilla oli vuoden 2020 lopussa yhteensä 4,5 miljoonaa seuraajaa eri sosiaalisen median kanavissa.

Eniten seurattiin naistenlehtiä sekä asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehtiä.

Naistenlehtien seuraajien osuus aikakausmedioiden someyleisöstä oli 13 prosenttia, mikä tarkoitti yhteensä lähes 599 000 seuraajaa eri kanavissa. Melkein samoihin lukemiin ylsivät asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehdet. Naistenlehdistä suurimmat olivat Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja Kotivinkki, asumisen lehdistä Meillä kotona, Koti ja Keittiö ja Avotakka.

”Naistenlehdissä ja asumisen lehdissä käytetään monipuolisesti sosiaalisen median eri kanavia, ja etenkin asumisen lehdissä Instagram on merkittävä kanava”, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo. ”Suosittuja ovat esimerkiksi visuaalisesti näyttävät ruoka- ja sisustusaiheet sekä kiinnostavien henkilöiden oivallukset. Tällaiset lifestyle-lehdille tyypilliset sisällöt vetoavat niin printissä kuin sosiaalisessa mediassakin”.

Muita suuria lehtiryhmiä olivat talouden, markkinoinnin ja median lehdet, lasten ja nuorten lehdet sekä ruoka- ja juomalehdet, joilla kullakin oli yli 300 000 seuraajaa eri somekanavissa.

Suurimmat seuraajamärät lehtiryhmittäin 2020

lehtiryhmäseuraajamäärä*
1.Naistenlehdet598 649
2.Asuminen, puutarhanhoito ja remontointi597 677
3.Talous, markkinointi ja media357 713
4.Lapset ja nuoret331 964
5.Ruoka ja juoma308 075
6.Yleislehdet285 351
7.Luonto, maa- ja metsätalous236 351
8.Autot, moottoriajoneuvot ja kuljetus204 038
9.Hyvinvointi, terveys ja liikunta203 380
10.TV ja viihde167 018
*) yhteenlaskettu tykkääjien, seuraajien ja kanavan tilaajien määrä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Pinterestissä.

Puolet yleisöstä seuraa aikakausmedioita Facebookissa, mutta tämän kanavan osuus pienenee vuosi vuodelta yleisömäärän kasvusta huolimatta. Viime vuonna Facebook-yleisö kasvoi 7 prosentilla. Suurimmat aikakausmediat Facebookissa olivat Aku Ankka, Suomen Luonto ja Yhteishyvä.

Instagram-yleisö on kasvanut kanavista eniten vuodesta 2018 alkaen, ja sen osuus yleisöstä oli viime vuoden lopussa 29 prosenttia. Instagramissa suurimmat olivat Suomen Luonto, Meillä kotona ja Soppa365.

Vertailtaessa yleisön kokoa kaikissa somekanavissa, eniten yleisöä keräsivät Talouselämä, Aku Ankka ja Suomen Luonto. Eniten uusia seuraajia vuoden aikana saivat Meillä kotona, Kotiliesija Suomen Luonto.

Suurimmat aikakausmediat somessa vuonna 2020

lehtiseuraajamäärä*
1.Talouselämä223 510
2.Aku Ankka210 985
3.Suomen Luonto204 043
4.Suomen Kuvalehti162 271
5.Seiska157 329
6.Yhteishyvä151 002
7.Meillä kotona139 496
8.Soppa365116 830
9.Me Naiset114 929
10.Demi111 152
*) yhteenlaskettu tykkääjien, seuraajien ja kanavan tilaajien määrä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Pinterestissä.

Aikakausmedia on seurannut suomalaisten aikakausmedioiden sometavoittavuutta kuukausittain tammikuusta 2016 alkaen. Seurannassa ovat Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest tai YouTube. Joulukuussa 2020 mukana oli 214 aikakausmediaa. Keskimäärin lehdillä oli käytössä 2,6 somekanavaa, useimmiten Facebook.

Tarkemman raportin voi ladata Aikakausmedian nettisivuilta.

Lisätietoja:
Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
p. 040 540 1820

Aikakausmedia on aikakauslehtikustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumi. Kustantaja- tai julkaisijajäseniä on lähes 250, ja ne julkaisevat yhteensä noin 500:aa painettua tai /ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

13 − 9 =