Planet Pledge – ensin sitoudutaan, sitten muututaan

Planet Pledge tuo yhteen maailman markkinoijat inspiroimaan ja innostamaan kaikkia kansoja kestävään elämäntapaan, jotta YK:n ilmastotavoite saavutetaan vuoteen 2050 mennessä.

”Ilmastonmuutos on suurin kriisi, mitä planeettamme on koskaan kohdannut. Asia on niin tärkeä ja kiireellinen, että ihmisten tulee muuttua. Hallitukset eivät voi saada sitä aikaiseksi, vaan muutos lähtee myös meistä markkinoijista”, WFA:n toimitusjohtaja Stephan Loerke aloittaa.

YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelma Agenda 2030 tähtää taloudessa nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä. Loerken mukaan viime vuoteen asti ilmastotoimet ovat 70 %:sti keskittyneet teknologiaan. Jotta tavoite saavutetaan, myös kuluttajien käytöksen tulee muuttua. Tämän muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan markkinoijia.

”Me tiedämme kuinka puhua ja rohkaista, kuinka saada ihmiset ajattelemaan eri tavalla.”

Todellinen muutos saadaan aikaiseksi positiivisen energian voimalla, jolloin motiivi lähtee ihmisestä itsestään, hänen ajatuksistaan ja omasta tahdosta.

”Me tarvitaan innovaatioita ja meidän myös pitää tehdä tästä kaikesta hauskaa.”

Ensimmäinen askel on sitoutuminen

WFA:n organisoima globaali Planet Pledge -hanke kutsuu markkinoijia ympäri maailmaa liittymään ja tekemään markkinoinnista osan maailmanlaajuista ratkaisua ilmasto-ongelmaan, jotta YK:n tavoite saavutetaan. Planet Plede tarjoaa viitekehyksen toiminnalle lisäten ymmärrystä, suuntaviivoja ja mittareita kestävän kehityksen saavuttamiseen yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Hankkeeseen on lähtenyt mukaan jo useita kansainvälisiä brändejä, kuten Ikea, Mastercard, Danone, Dole, Mars ja Unilever.

”Lentoyhtiöitä meillä ei vielä ole tässä mukana, mutta autonvalmistajia kyllä jo on”, Loerke kertoo. Mutta kuinka ihmeessä näin iso muutos tehdään? Nollapäästöt vuodelle 2050 on varsin kunnianhimoinen tavoite.

”Ensimmäinen askel on sitoutua tavoitteeseen. Kenelläkään ei ole vielä tässä vaiheessa tarkkaa vastausta siitä, miten lopputulokseen päästään, mutta meillä ei myöskään ole varaa odottaa tekemättä mitään”, Loerke sanoo.

Planet Pledge -hankkeeseen mukaan lähteminen on yritykselle strateginen valinta, joka asettaa puitteet ja antaa samalla koko kansainvälisen yhteisön tuen.

Vältetään viherpesu

Ympäristöasioista puhumisen yhteydessä ei voida sivuuttaa kuluttajien vihaamaa viherpesua, joka on saanut monet brändit pelkäämään sitä, mitä edes uskaltaa sanoa. Kuinka varmistetaan, ettei päädytä epätoivotuille raiteille?

”Paikkansapitämättömien väitteiden esittäminen ei ole hyväksyttävää eikä reilua, mutta paikoin viherpesussa on ollut kyse myös siitä, etteivät brändit ole tienneet näistä asioista riittävästi eikä niistä myöskään olla osattu viestiä oikein”, Loerke sanoo.

Yksi tärkeä osa Planet Pledgen tarjontaa ovat koulutukset ja White Paper -tyyppiset julkaisut, jotka antavat suuntaviivoja brändien toiminnalle kestävässä kehityksessä.

”Meillä pitää olla kirkasta mitä vastuullisuus on ja mitkä ovat ne ongelmat, joita pitää ratkaista, jotta teemme oikeita tekoja.”

Globaali sitoutuminen, mutta erilaiset keinot

Puhutaan kuitenkin vielä teoista. Planet Pledge kannustaa osallistujia innovoimaan, miten ilmastomuutosta voi torjua ja päästöjä vähentää. Kuitenkin eri puolilla maailmaa olosuhteet ovat varsin erilaiset, samoin kuten eri toimialatkaan eivät ole sisaruksia keskenään.

Esimerkiksi Suomen kylmässä ilmanalassa rakennusten lämmitykseen tarvittava energiantarve on luonnollisesti suurempi mitä lämpimissä maissa. Toimialoista vaikkapa elintarviketeollisuudella on monia suuria kysymyksiä ratkottavana.

”Ratkaisut ovat eri sektoreilla erilaisia. Se joka luo ensimmäisenä uuden konseptin, saa siitä myös kilpailuedun muihin nähden. Yhtiöt haluavat olla toinen toistaan parempia, joten yhden toiminta voi aiheuttaa positiivisen lumipalloefektin”, Loerke muistuttaa.

Hän kertoo, miten huonekalujätti Ikea on ideoinut second hand -konseptin, jossa se ostaa käytetyt huonekalut takaisin, kunnostaa ja laittaa ne takaisin myyntiin. Myyntiin kelpaamattomista hyödynnetään materiaali uusien huonekalujen valmistuksessa.

Myös Zalando on lähtenyt kiertotalouden tielle ja myy käytettyjä vaatteita uudelleen.

”Auton omistamisen rinnalle on jo tulleet yhteiskäyttöautot. Kaupunkien katukuvissa nähdään jo vuokrattavia polkupyöriä ja sähköpotkulautoja, joilla liikkuminen koetaan trendikkäänä”, Stephan Loerke luettelee.

Erilaiset tilanteet haastavat ajattelemaan asioita uudella tavalla, miten tämän voisi tehdä paremmin.

WFA:n toimitusjohtaja Stephan Loerken viesti suomalaisille markkinoijille

”Vielä ei olla edes ymmärretty, kuinka vastuullisuus ja kestävä kehitys tulevat muuttamaan kaiken. Markkinoijat ovat tästä kaikesta innoissaan, sillä ympäristöystävällisyydessä kyse on myös kilpailuvaltista. Jos liityt mukaan nyt, pystyt muuttamaan maailmaa konkreettisella tavalla ja kohtaamaan ihmisten syvimpiä tarpeita.

Meillä on vastuu paitsi markkinoijina, myös lastemme vanhempina ja ihmisinä. Haluan nähdä, kuinka eri toimijoiden taidot tuodaan yhteen tämän maailmanlaajuisen ongelman ratkaisemiseksi. Tätä ei ratkaise kukaan yksin, mutta yhdessä me siihen pystymme”.


Planet Pledge – mistä on kyse?

Markkinointia pidetään perinteisesti kulutuksen ajurina ja kestävän kehityksen vastavoimana. Mutta voisiko markkinointi olla edistämässä kestävämpää ajattelua ja
käyttäytymistä?

Planet Pledge on markkinoijien kattojärjestö WFA:n globaali hanke, jossa markkinoijien toimenpiteillä edistetään ja vahvistetaan asenteita YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) saavuttamiseksi. Liittyminen ei edellytä WFA:n jäsenyyttä.

Suunnitelma, jolla tehdään markkinoinnista osa ratkaisua.

Hankkeeseen voi liittyä täällä


Kestävän kehityksen uusia liiketoimintoja, case Wood Forest Finland:

Kun päästöistä ei voi päästä, ne voi kompensoida

 Miten myös kuluttaja voi hyvittää autoilusta, lentämisestä ja muusta kuluttamisesta aiheutuvat päästöt? Uudet liiketoiminnat astuvat vanhojen tilalle.

Yritykset ovat voineet kompensoida päästöjänsä istuttamalla uutta metsää, ja sama on nykyään mahdollista myös kuluttajille. Ympäristöteeman ympärille on syntynyt liiketoimintaa, jossa kilpaillaan vaikuttavuudella.

Yksi on suomalainen Wood Forest Finland Oy, joka istuttaa metsää alueille, jotka eivät luontaisesti metsittyisi.

”Esimerkiksi turvemaalle ei tule luontaisesti puita, vaan ilman toimenpiteitä se kasvaisi täyteen risukkoa”, sanoo Wood Forest Finland -yhtiön toimitusjohtaja Antti Kokkonen.

Yhtiön liikeidea on siinä, että puiden istuttaminen on aidosti lisäyksellistä eli se kasvattaa metsämaan pinta-alaa. Esimerkiksi kaadetun metsän tilalle istutettu puu ei ole sellaista.

Toinen kestävyysnäkökulma päästökompensaatiossa on metsän pysyvyys.

”Jos ajatellaan metsiä hiilen sidonnan kautta, olisi tärkeää, että puu saisi kasvaa mahdollisimman pitkään. Kun puun ikä tulee täyteen, siitä voidaan tehdä hiiltä sitova tuote, kuten vaikkapa puutalo, huonekalu, soitin tai vene. On järkevää ekologiaa käyttää uusiutuvaa materiaalia kaikissa sovelluksissa, joissa se on mahdollista. Luonnon materiaali tuo myös elävyyttä ja on esteettisesti kaunista.”

Vuoden vanha yritys hyvittää yritysten päästöjä, mutta tarjoaa hiilijalanjäljen kompensaatiota myös yksityisille. Verkkokaupassa voi hyvittää omat autoilukilometrit tai vaikka istuttaa puita lahjaksi.

Teksti: Paula Harmaala

 

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 1-2022 -lehdessä (8.3.2022)

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen + four =