Suomeen uusia Cannes-tuomarinimityksiä

SEKin Annu Terho, Nitron Eka Ruola ja Vapa Median Annukka Puttonen kutsuttiin valitsemaan finalisteja Cannes Lionsiin.

Pari viikkoa sitten kerroimme Reaktorin Executive Creative Director Katariina Harteelan ja Kurion Executive Strategy Director Elli Tuomisen matkaavan juhannusviikoksi Cannesiin Lionsin omien kategorioidensa varsinaisten Festival Juryjen jäseniksi.

Heidän lisäkseen luovat johtajat SEKin Annu Terho valitsee Outdoor-, Vapa Median Annukka Puttonen Film- ja Nitron CCO Eka Ruola Brand Experience & Activation -kategorian finalisteja shortlist-tuomareina.

Shortlist-tuomarointi ajoittuu useammalle viikolle ja tuottaa listan parhaista töistä Festival Jurylle käsiteltäväksi. Shortlist-tuomarointi toteutetaan etänä useamman viikon aikana.

“Työurani kohokohtia”

Annukka Puttonen on pestistään otettu.

“Luonnollisesti kutsu Cannes-tuomaristoon on yksi työurani kohokohdista ja unelmien täyttymys. Myös se, että kutsu kävi juuri Film-sarjaan oli parasta mitä olisin ikinä voinut toivoa, koska tarinankerronta liikkuvan kuvan muodossa on ollut koko työurani suuren intohimon kohde.

Annukka pitää tuomarointia arvossa myös oman oppimisen kannalta.

“Kyseessähän on aivan ainutlaatuinen ikkuna siihen parhaimmistoon mitä liikkuvan kuvan kerronnan ja film craftin osalta viime vuonna on mainoselokuvien saralla tehty. Tämä työhän on jatkuvaa oppimista ja Cannesin tuomarointi siihen aivan upea ja ainutlaatuinen paikka!”

“Ulkomainonta on yksi arvostetuimmista kategorioista”

 Myös Annu Terho on tyytyväinen kategoriastaan.

“Ulkomainonta on yksi vanhimmista, arvostetuimmista ja suurimmista Cannes-kategorioista, joten odotan innolla tuomarointia. Kategoria on tietyllä tavalla niin suoraviivainen, mutta samaan aikaan todella vaativa. Oli todella iloinen yllätys, että pääsin tuomaroimaan juuri tätä kategoriaa, koska se on ehdottomasti yksi suosikeistani”.

Annu ei ole ensikertalainen Cannes-tuomarina.

”Olin tuomarina 2014 Promo & Activation -kategoriassa ja vietin Cannesissa viikon ennen festivaaleja pimeässä mustassa huoneessa katselemassa satoja casefilmejä tuomarikollegoiden kanssa. Kokemus oli unohtumaton ja oli etuoikeutettua tutustua kymmenillä leijonilla palkittuihin ihmisiin ympäri maailmaa. Muistelen sitä lämmöllä. Ja nyt heti 10 vuotta myöhemmin on huippua olla taas mukana tuomaristossa!”

Cannes on paljon enemmän kuin vain kilpailu

Myös Eka Ruolalla on lämpimiä muistoja Cannes-tuomarina toimimisesta ja vieläpä samasta kategoriasta kuin Annulla.

“Tulee lämpimiä muistoja mieleen: 13 vuotta sitten olin paikan päällä Cannesissa tuomaroimassa Promo & Activation -kategoriaa, jolla nimellä tämä sarja aiemmin tunnettiin.“

Kokeneena Cannesin-kävijänä Eka painottaa, että Cannes on paljon muutakin kuin kilpailu.

“Cannes koostuu kolmesta asiasta: tietysti kilpailusta, mutta seminaarien tarjonta on parantunut vuosi vuodelta. Ja huippua on tietysti se, että tapaa lajitovereita luovassa ilmapiirissä. Voi mennä juttelemaan kenen tahansa alan maailman tähden kanssa. Ja aina syntyy hedelmällisiä keskusteluja.” 

Cannes Festival of Creativity järjestetään Ranskan Rivieralla 17.6. – 21.6.2024.

Teksti: Anssi Järvinen
Kuvat: Mervi Utti: Eka Ruola, Johanna Taskinen: Annukka Puttonen, Lauri Kivikataja: Annu Terho

Marketing Finland on Cannesin virallinen edustaja Suomessa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 + 4 =