Tekoäly sisällöntuotannossa valtaa alaa – ChatGPT:n maksullinen Plus-versio lupaa parempaa palvelua

ChatGPT

Teköalysovellus ChatGPT:n maksullinen versio lupaa käyttäjilleen paremman palvelun 20 dollarin kuukausimaksulla.

Tekoälysovelluksia kehittävä yhdysvaltalainen OpenAI julkaisi marraskuun lopulla ChatGPT -sovelluksen, joka nosti tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet uudelle tasolle. Kaikille avoimen ChatGPT:n suuri suosio on johtanut palvelun käyttökatkoksiin.

Maksullisessa palvelussa luvataan lisää nopeutta ja keskeytymätön käyttö myös ruuhka-aikoina. Lisäksi sovelluksen uudet ominaisuudet tulevat ensimmäisenä maksaville käyttäjille.

ChatGPT on otettu nopeasti käyttöön myös markkinoinnissa ja viestinnässä mm. helpottamaan ja nopeuttamaan sisällöntuotantoa. Samalla on saatu kustannussäästöjä vähentyneen henkilötyön kautta.

AI-pohjaisella sisällöntuotannolla on vielä monia haasteita kuten virheellisen tiedon tuottaminen ja alkuperäisen aineiston tekijänoikeuksien loukkaukset. Teknologia-alan uutispalvelu CNET ilmoitti testanneensa tekoälyä jo kuukausia omassa tuotannossaan. CNET myöntää myös siinä esiintyvät ongelmat.

Google on ilmoittanut tekoälyn avulla tuotetun sisällön olevan vastoin hakupalvelun sääntöjä ja voivan johtaa mm. sisältöjen hakukonenäkyvyyden heikentämiseen.*

Maksullinen ChatGPT Plus aloittaa ensin Yhdysvalloissa.**

Dagmarin CBO Content Teija Jokinen kommentoi viikon AI-uutisia:

”Pitäkää hatuistanne kiinni. Tekoäly tulee nopeasti ja syvästi integroitumaan olennaisena ominaisuutena perustyökaluihimme, tai nykyiset työkalut korvautuvat uusilla. Tekoälyavusteinen sisällöntuotanto on kohta niin arkipäivää, ettemme osaa ajatella työntekoa ilman sitä. Kehitettävää tekoälyssä toki vielä riittää (mm. tekijänoikeudet, luotettavat tietolähteet, vanhentunut tieto, oikean informaation validointi jne.), ja sen luotettavuutta on syytäkin arvioida kriittisesti.”

”Eri toimijoiden työkalujen kehittäminen ja kiristyvä kilpailu on kuitenkin kuluttajan kannalta hyvä, sillä kehitettävää vielä riittää. Lopputuloksena meillä on entistä enemmän eri tarpeisiin kohdennettua ja kustannustehokkaammin tuotettua, palvelevaa sisältöä”, Jokinen jatkaa.

* 9.2. Google tarkensi kantaansa AI-sisältöjen luvallisuudesta ja hakukonenäkyvyydestä:

Appropriate use of AI or automation is not against our guidelines. This means that it is not used to generate content primarily to manipulate search rankings, which is against our spam policies.

**13.2. Plus-palvelun voi tilata nyt myös Suomessa.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

12 − four =