Thomas Kolster: ”Tärkein asia ei näy Cannesissa”

Thomas Kolster

Mainonnan ja brändien parantamiselle omistautunut Mr. Goodvertising Thomas Kolster sanoo, että tänä vuonna Cannes Lionsissa ei juurikaan näy tämän hetken kuuma puheenaihe eli ilmasto.

”Olen pettynyt. Meidän olisi pitänyt toimia jo eilen, mutta edelleen brändit tavoittelevat kulutuksen maksimointia.”

Mies seisoo 15 metrisen jahdin kannelta katsoen ylöspäin miestä, joka seisoo 50 metrisellä jahdilla. ”Jatkuvasti pitää saada enemmän ja suurempaa”, Kolster kuvailee.

”Ihmisille kerrottavaa narratiivia on muutettava kulutuksen kasvattamisesta siihen, miten elää balanssissa itsensä kanssa”, hän sanoo. Vastuullisesta elämäntavasta voisi saada mainonnan avulla tehtyä kiehtovan ja haluttavan. Tämä on brändien tehtävä ihmiskunnalle.

Aihetta on perinteisesti tarkasteltu autoilun ja lentomatkailun saastuttavuuden kannalta, mutta näkökulmaa on muutettava huomattavasti laajemmaksi.

Vastuullisesta elämäntavasta voisi saada mainonnan avulla tehtyä kiehtovan ja haluttavan.

”Elämäntapaa on lähestyttävä innovaatioiden, tuotteiden ja palvelujen kautta, jotka auttavat meitä elämään pienemmällä hiilijalanjäljellä. Aina se ei tarkoita asioista luopumista. Meidän pitää miettiä uudelleen, miten teemme asioita. Osaltaan tämä voi vaatia myös raskaita päätöksiä sen osalta, mitä täällä voi enää mainostaa”, Thomas Kolster sanoo.

Hän muistuttaa, että etenkin nuoret ovat saaneet tilanteesta tarpeekseen, aktivismi on nousussa ja brändit ovat liipasimella.

”Meidän olisi pitänyt toimia jo eilen, mutta emme tehneet sitä. Olemme matkalla kohti seuraamuksia, joita ei voida välttää. Vuonna 2024 ilmaston lämpenemisen pitää Cannesissa olla ykköspuheenaihe.”

Teksti ja kuva: Paula Harmaala

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two × four =