TikTok jyräsi somejätit

Nuorten suosima somealusta TikTok oli Sensor Towerin mukaan* tammikuussa 2020 ladatuin sovellus maailmassa, jättäen taakseen Facebookin ja Instagramin kaltaiset somejätit.

”TikTokin hassuttelevat ja trendaavat videosisällöt näyttävätkin valloittaneen suomalaisten nuorten sydämet”, kertoo Tulos Helsingin sometiimin vetäjä Kaisa Aarnio. Mutta kannattaako mainostajien seurata perässä?

Aarnion mukaan TikTokin potentiaali on myös mainostajalle merkittävä, sillä sen algoritmi ei sakota yritystilien näkyvyyttä. ”Toisin kuin muut somekanavat TikTok tarjoaa käyttäjilleen automaattisesti videoita, ja valtaosa ajasta käytetään näiden automaattisesti tarjoiltujen sisältöjen parissa. Tämän vuoksi myös yritystilit voivat saada orgaanisesti runsaasti näkyvyyttä.”

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi mainostaja voi ostaa sisällölleen näyttöjä tai tehdä vaikuttajayhteistyötä. Oli näkyvyys sitten maksettua tai orgaanista, keskiössä on aina sisältö. Aarnio peräänkuuluttaa brändeiltä samaistuttavaa, tunteisiin vetoavaa sisältöä ja bränditarinoita. ”TikTokissa ei tarvitse olla vakava saadakseen vakavasti otettavia tuloksia.”

Kiinalaisen ByteDancen omistama TikTok on ollut viime viikkoina ostohuhujen kohteena. Eri maiden viranomaiset uskovat palvelun keräävän käyttäjädataa Kiinan valtiolle ja olevan sen vuoksi uhka kansalliselle turvallisuudelle. Ostajaehdokkaita TikTokille ovat mm. Microsoft, Oracle ja Twitter.

 

Kaisan TikTok -tärppi: ”Tutki millaisia hashtageja tavoittelemasi kohderyhmä käyttää, tutustu niillä löytyviin videoihin ja suunnittele sisältöjä niiden perusteella.”

Marketing Finland järjestää koulutuksen aiheesta 4.9.2020.

 

* Sensor Towerin tutkimus

3.9.2020 TikTok ja Twitch – Somen uudet tulokkaat

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − two =