Marketing Finland ja Screenforce Finland perustavat yhteistyössä uuden työryhmän, jonka tavoitteena on syventää osaamista liikkuvan kuvan hyödyntämisestä markkinoinnissa ja mainonnassa.
Ryhmä keskustelee liikkuvan kuvan ja televisiomainonnan tulevaisuuteen ja tehokkuuteen liittyvistä teemoista. Uusi ryhmä on avoin kaikille Marketing Finlandin jäsenille.
Liikkuvan kuvan ryhmä Marketing Finlandin ja Screenforce Finlandin yhteistyönä
Ryhmän puheenjohtajana toimii Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen, joka teki pitkän uran elokuva-alan markkinoinnissa ennen siirtymistään Screenforce Finlandin johtoon. Hän toimii Global TV Groupin presidenttinä sekä IAB Finlandin Video-työryhmän puheenjohtajana, ja on palkittu useista onnistuneista elokuvalanseerauksista sekä kotimaassa että kansainvälisesti.
Vuonna 2016 perustettu Screenforce Finland on suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja. Jäseninä ovat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery sekä Walt Disney Company. Yhdistyksen tavoitteena on edistää televisiomainonnan vaikuttavuuden ymmärrystä ja vahvistaa koko audiovisuaalisen alan hyvinvointia Suomessa.
Työryhmän teemat
Uusi työryhmä kokoaa yhteen mainostajat, toimistot, vaikuttajat ja tuotantoyhtiöt ja ryhmään ovat tervetulleita kaikki Marketing Finlandin jäsenet. Keskusteluun on jo toivottu muun muassa:
Toimistoyhteistyö: mitä asioita pitää huomioida tuotantoyhtiöiden ja mainostoimistojen kanssa, kun tehdään televisiota? Myös aineistojen uusiokäyttöön liittyvät näkökulmat kiinnostavat, kuten tekijänoikeudet, korvaukset ja tehokkuus.
Uudet formaatit ja kanavat: lyhytvideoiden (TikTok, Reels, Shorts) rooli verrattuna pidempiin sisältöihin. Etenkin tuotantoprosessien ja tehokkuuden näkökulmista kiinnostaa, miten huomioidaan jo suunnittelussa ja toimiiko? Miten muut tuottavat sisältöjä someen ja liikkuvaan kuvaan, onko sama tuotantoyhtiö vai eri?
Teknologian mahdollisuudet: tekoäly, automaatio ja dataohjattu kohdentaminen liikkuvassa kuvassa. Miten tekoäly on muuttanut tuotantoprosesseja? Onko olemassa toimistoja, jotka tekevät filkat AI avusteisesti? Miten pitää merkitä AI:lla tuotetut mainokset? Onko hyviä esimerkkejä Suomesta? Miten dataa on hyödynnetty televisiomainonnassa ja onko hybridi-TV caseja?
Muistijälki ja tunne: mainosten tehokkuuden parantaminen. Miten briiffata tuotantoon tunne, jota välitämme? Onko jotakin, mikä tutkitusti parantaa muistijälkeä? Kaikki aiheeseen liittyvät tutkimukset kiinnostavat.
Kilpailuissa menestyminen: kilpailujen entryt ja maailman parhaat työt. Miten tehdään maailman paras mainos? Miten Cannesin leijonia voitetaan, olisi kiva kuulla mainostajien ja toimistojen kulmat. Hyvät caset kiinnostaa aina.
Mainonnan ja sisällön integraatio: miten brändiviesti voidaan tuoda luovasti ilman, että aitous kärsii. Mikä on craftauksessa onnistutaan säilyttämään aitous. Miten paljon brändi-ilmeestä uskaltaa poiketa luovuuden nimissä ilman, että brändi kärsii.
Mittaaminen ja vaikuttavuus: mitä työkaluja ja tutkimuksia kannattaa hyödyntää, jotta liikkuvan kuvan tuloksia voidaan osoittaa johdolle. Hyvät case esimerkit kiinnostavat. Mikä on yhteismitallisuuden tilanne?
Kansainväliset esimerkit: mitä voimme oppia globaaleista huippucaseista ja miten niitä voidaan soveltaa Suomen markkinoilla. Onko kenelläkään kokemuksia ulkomaisen tuotantoyhtiön käytöstä, miten kulttuurien piirteet huomioitu? Miten suomalaiset firmat tekevät mainoksia, jotka on suunnattu eri markkinoille?
Saavutettavuus: mainosten saavutettavuuden parantaminen. Miten voimme parantaa televisiomainosten ja some videoiden saavutettavuutta? Onko tutkittua tietoa saavutettavuuden parantamisesta.
Inspiraatiota ja keskustelua koko toimialalle
Ryhmä tarjoaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia, inspiroitua yhdessä ja tavata alan ajatusjohtajia Suomesta ja maailmalta. Tavoitteena on, että ryhmästä muodostuu paikka, jossa rakennetaan yhteisiä näkemyksiä ja edistetään koko toimialan kehittymistä. Ryhmä kokoontuu kerran kvartaalissa. Mukaan ryhmään voit liittyä laittamalla viestiä anna.lujanen@screenforce.fi.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.