WARC: Markkinoinnin panostukset kasvavat ensi vuonna

WARC

Talouden heikentyneistä näkymistä huolimatta enemmistö markkinoijista on optimistisia ja odottaa liiketoiminnan kehittyvän myönteisesti ensi vuonna, kertoo uusi WARC-raportti.

The Voice of the Marketer 2024 on syväsukellus The Marketer’s Toolkit 2024 -tutkimukseen, joka perustuu yli 1 400 markkinoijan vastauksiin ympäri maailmaa.

Tutkmuksen keskeiset havainnot:

Markkinoijat ovat optimistisia talousnäkymistä huolimatta

Kaksi kolmasosaa (64 %) markkinoijista sanoo, että talouden taantumalla on suurin vaikutus markkinointistrategioihin vuonna 2024, ja 41 % vastaajista painotti inflaation vaikutusta ostovoimaan.

Silti lähes kaksi kolmasosaa markkinoijista (61 %) odottaa liiketoiminnan kehittyvän myönteisesti ensi vuonna, ja 41 % sanoo markkinointibudjetin kasvavan. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa hieman yli kolmasosa markkinoijista odottaa panostusten kasvavan vuonna 2024, ja peräti puolet APAC-alueella markkinoijista odottaa kasvua.

Tulosten perusteella yhä useammat markkinoijat uskovat, että brändimarkkinoinnin ylläpitäminen tai jopa sen lisääminen on tehokasta talouden taantumassa.

TikTok ja YouTube lisäävät suosiotaan, panostukset X:ään laskussa

Markkinoijat aikovat lisätä panostuksiaan online-videoon (+66 %), sosiaaliseen mediaan (+59 %) ja mobiiliin (+51 %) Investointien odotetaan vähenevän perinteisissä kanavissa kuten printissä (-41 %), televisiossa (-16 %) ja elokuvissa (-13 %).

TikTok ja YouTube ovat ne alustat, joille odotetaan suurinta mainospanostusten kasvua vuonna 2024. Kolmasosa markkinoijista (31 %) odottaa panostusten vähenevän X:ssä. Sitäkin harvempi odottaa panostusten kasvavan metaversumiin: kasvua ennakoi vain 11 %, kun luku oli 47 % viime vuonna.

Brändit yrittävät pysyä kehittyvien mittausmenetelmien tahdissa

Maailmanlaajuisesti neljä kymmenestä (39 %) markkinoijasta nimesi mittauksen huolenaiheekseen vuodelle 2024. Silti vain harva (4 %) käyttää kaikkia saatavilla olevia markkinoinnin mittausmenetelmiä yhdistettynä, ja viidesosa myönsi, ettei käytä minkäänlaista mallinnusta mittauksessa.

Yli puolet (54 %) markkinoijista sanoo brändimittareilla (tietoisuus, harkinta, ostoaikeet) olevan suurin vaikutus markkinointistrategiaan, ennen ROI:ta (44 %), myyntiä (36 %) ja markkinaosuutta (34 %).

Yhteenveto tutkimuksesta on ladattavissa WARCin sivustolla: The Voice of the Marketer 2024

Lähde: WARC

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 − one =