WFA: Tuloksellisen markkinoinnin prosesseja tulee kehittää

Marketing effectiveness

WFA:n tuore raportti Creating a Global Culture of Marketing Effectiveness selvittää markkinoinnin tuloksellisuuden haasteita.

Tuoreessa raportissa todetaan, että vaikka ”markkinoinnin tuloksellisuuden kulttuuri” suoriutuu kokonaisuutena varsin hyvin (pistemäärä 6.5/10), niin markkinoinnin prosessi, joka yhdistää muut avaintekijät – ihmiset, fokuksen ja datan & työkalut – saa pistemääräksi vain 5.7.

Tuloksia ei aina saavuteta, koska vaadittavat vaiheet ennen markkinointitoimenpiteitä ja niiden jälkeen eivät ole kunnossa.

Raportin mukaan viisi eniten kehitystä vaativaa avainaluetta ovat: tarkemmat prosessit, parempi mittaus, uudet työkalut, parempi insight ja tiiviimpi yhteistyö.

Yksityiskohtainen analyysi kansallisten ja monikansallisten brändien parissa paljastaa, että markkinoinnissa  korostetaan liikaa toimenpiteitä ja taktista toteutusta sen sijaan, että  keskityttäisiin enemmän liiketoimintahaasteiden tunnistamiseen ja tehokkaampaan mittaukseen.

Kehittämistä vaativat myös mm. tulosten ennakointi ja markkinointiorganisaation yhteistoiminta, etenkin insight-toimintojen osalta.

Tutkimuksen ovat toteuttaneet WFA, Ebiquity ja IPA. Tutkimus perustuu yli 300 vastaukseen. Suuri osa vastaajista oli markkinoijia globaaleissa rooleissa, mutta koska tutkimusta täydensivät WFA:n 21 kansallisen jäsenjärjestön jäsenten vastaukset, voitiin luoda sekä globaali että paikallinen otos markkinoijien näkemyksistä.

The results of this study present a tremendous opportunity for growth. As marketers, it’s vital to focus not only on delivering plans but also on understanding the ’why’ behind our activities. Prioritizing measurement and understanding the value of our marketing efforts, both in the short and long-term, will pave the way for true effectiveness.
Matt Green, Director of Global Media at WFA.

Lähde: WFA

  • Globaali tutkimusraportti sekä Pohjoismaiden tulosraportti ovat molemmat ladattavissa Marketing Finlandin jäsenille Työkalupakissa.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

One thought on “WFA: Tuloksellisen markkinoinnin prosesseja tulee kehittää

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

16 − eleven =