Yhdysvaltain kauppakomissio: lapsille suunnattua mainontaa ja sisältöjä ei tule sekoittaa

lapset

Uusi viranomaisohje Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissiolta (FTC) suosittelee, että yritysten, sosiaalisen median vaikuttajien ja kaikkien verkossa lasten tuotteita mainostavien tulisi varoa sekoittamasta mainontaa viihteen, opetuksen tai muiden sisältöjen kanssa.

Ohjeessa listataan tärkeimpiä tuloksia lokakuussa 2022 pidetystä FTC:n työpajasta ”Lasten suojeleminen piilomainonnalta digitaalisessa mediassa”.

  • Älä sekoita mainontaa muuhun sisältöön. Lapsille kohdistetun viihteen ja opetusmateriaalin sekä mainonnan välillä tulisi olla selkeä ero.  Sekä visuaalisesti että sanallisesti lapsille tulee kertoa, että kyseessä on mainos.
  • Tarjoa selkeää ja tuoretta tietoa tuotteesta. Kerro suullisesti ja kirjallisesti viestin kaupallinen luonne ja tarkoitus.
  • Luo merkintöjä mainonnasta. Sidosryhmien tulisi yhdessä luoda helppotajuisia merkintöjä, joilla kerrotaan lapsille, että sisällöntuottajalle on annettu vastineeksi rahaa tai ilmaisia tuotteita.
  • Kouluta lapsia, vanhempia ja opettajia. Kaikkien sidosryhmien tulisi löytää tapoja kouluttaa lapsia, vanhempia ja opettajia siitä, miten digitaalinen mainonta toimii, ja auttaa lapsia tunnistamaan ja arvioimaan sitä. Koulutuksella voi myös olla tärkeä rooli edistämään em. merkintöjen käyttöä.
  • Verkon alustojen tulisi kehittää toimintatapojaan ja työkalujaan mainonnan tunnistamiseen, esimerkiksi mahdollistamalla sisällöntuottajien omat merkinnät ja tarjoamalla vanhemmille keinoja, joilla voi rajoittaa tai estää tällaisen sisällön näkemistä.

Yritykset, jotka  eivät merkitse mainontaansa, voivat olla FTC-lain* nojalla vastuussa, jos toiminta on harhaanjohtavaa tai epäreilua lapsia kohtaan.

Keskeiset huolenaiheet

  • Luotettavuus ja aitous: Lapset voivat olla luottavaisempia mainosten suhteen, silloin kun ne ovat osa sisältöä ja niitä esittävät luotettavat ihmiset tai hahmot.
  • Psykologiset ja kulttuuriset vaikutukset: Viihteeseen upotettu mainonta (embedded advertising) voi synnyttää positiivisia tunteita ja lisätä sosiaalista vertailua tai kehonkuvan ongelmia, erityisesti teini-ikäisillä ja nuorilla.
  • Fyysiset haitat: Haittoja voi esiintyä, kun markkinoidaan esimerkiksi epäterveellistä ruokaa.
  • Taloudelliset haitat: Tähän sisältyvät vahingossa tehdyt, sosiaaliset, impulsiiviset tai tunteisiin perustuvat ostokset.
  • Yksityisyyden loukkaukset: Lasten henkilökohtaisten tietojen ja heidän kiinnostuksensa kohteiden käyttö kohdennetuissa mainoksissa hankaloittaa lapsen kykyä tunnistaa ja arvioida mainos.
  • Epäsuhtaiset vaikutukset: Tutkimusten mukaan tietyt väestöryhmät saattavat olla muita ryhmiä alttiimpia mainonnalle, joka ei ole mainonnaksi tunnistettavissa.

FTC:n ohjeistuksella ei ole lain voimaa, mutta käytännöt, jotka ovat ristiriidassa sen sisällön kanssa, voivat johtaa oikeustoimiin perustuen sääntelyyn, joka yleisesti kieltää harhaanjohtavan mainonnan. Uusi ohjeistus siirtää vastuun pois vanhemmilta ja asettaa sen sisällöntuottajille, mainostajille ja alustoille.

Lähde: WFA

Please join us at our next Responsible Advertising and Children programme meeting on 29 November. Click here to register.

* Federal Trade Commission Act (FTC Act) on Yhdysvaltojen liittovaltion kauppakomissiolle myönnetty toimivaltuuslaki, joka antaa FTC:lle valtuudet valvoa ja torjua epäoikeudenmukaista kilpailua ja harhaanjohtavaa mainontaa Yhdysvaltain kauppakäytännöissä.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ten − four =