YouTube ei kohdista elintarvikemainontaa lapsille

YouTube on päättänyt lopettaa juomia ja elintarvikkeita koskevan mainonnan lapsille uudessa Made for Kids -sisältöluokittelussaan.

Muutos koskee kaikkea elintarvikemainontaa, ei siis pelkästään HFSS-tuotteita. Google luokittelee nykyisen sisällön mm. koneoppimisen avulla ja aikoo sisällyttää luokitteluun olemassa olevat Content Suitable for Families -sisällöt. Sisällöntuottajat luokittelevat jatkossa sisällön YouTuben uusien ohjeiden mukaisesti.

Kielto koskee vain maksettua mainontaa (pre-rolls, mid-rolls, banners) – ei tuotesijoittelua tai suosituksia esimerkiksi sisällöntuottajien videoissa. Muutos tuli voimaan 10.1.2020.

Tietoa Made for Kids-luokittelusta

Lidl ja Asda poistavat piirroshahmot omista muropakkauksistaan

Tammikuun alussa suuret vähittäiskauppaketjut Lidl ja Asda ilmoittivat vapaaehtoisesti poistavansa tulevan kevään aikana lapsia houkuttelevat piirroshahmot omista muropakkauksistaan. Asda ilmoitti samalla alentavansa murotuotteidensa sokeripitoisuutta 26 prosentilla.

 

Lähde: WFA

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.