EU-raportti: Harhaanjohtava markkinointi lapsille

Euroopan komissio julkaisi selvityksen harhaanjohtavasta markkinoinnista lapsille.

Euroopan komissio käynnisti uuden AdWiseOnline-kampanjan osana komission ei-lainsäädännöllistä strategiaa Parempi internet lapsille (Better Internet For Kids, BIK+).

Kampanjaraportissa tarkastellaan manipulatiivisia markkinointikäytäntöjä digitaalisissa ympäristöissä ja näiden käytäntöjen vaikutusta lapsiin.

Ghentin yliopiston tutkijat tunnistivat neljä keskeistä tekniikkaa, jotka saattavat aiheuttaa riskin lasten mainonnan lukutaidolle:

  • kaupallisten viestien integroiminen ei-kaupalliseen sisältöön
  • vuorovaikutteinen markkinointisisältö
  • digitaalisten markkinointikäytäntöjen personointi
  • tunteiden käyttö mainonnassa

Raportti korostaa mainonnan itsesääntelyä tehokkaana tapana vastata näihin haasteisiin.

Komission raportti täydentää osaltaan ”digitaalista kuntoarviointia” (digital fitness check), jonka tarkoituksena on arvioida EU:n kuluttajalainsäädännön tehokkuutta.

Lähde: WFA

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − one =