Yritysten ja hyväntekeväisyysjärjestöjen yhteistyöstä voisivat molemmat osapuolet hyötyä enemmän

Yritykset haluavat toteuttaa yritysvastuullisuutta lahjoittamalla ja tekemällä järjestöyhteistyötä. Järjestöjen mielestä yhteistyötä kannattaisi laajentaa järjestöjen asiantuntijuuden hyödyntämiseen lahjoittamisen ja Pro Bono -toiminnan rinnalle. 

Millä tavalla kestäviä, vaikuttavia ja pitkäkestoisia kumppanuuksia voidaan rakentaa yritysten ja järjestöjen välillä? Tätä on selvittänyt varainhankintaa harjoittavien yleishyödyllisten yhteisöjen yhteistyöverkosto Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.

”Yritysten ja järjestöjen yhteistyöstä ei ole vielä otettu kaikkea irti. Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän perinteiset sektorirajat ylittävää yhteistyötä, josta hyötyy koko yhteiskunta”, toteaa viestinnän ja vaikuttamisen koordinaattori Tessa Robertsson.

Järjestöillä on monesti vankkaa erityisasiantuntemusta omaan sektoriinsa liittyvistä teemoista. Myös järjestöjen ymmärrys tavallisten ihmisten toiveista ja tarpeista voisivat olla hyödyllisiä yritysten liiketoiminnan kehittämisessä ja yritysvastuullisuuden edistämisessä.

Lahjoittaminen ja yhteistyö kiinnostavat yrityksiä

Yli puolet pk-yrityksistä lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tai tekee muunlaista järjestöyhteistyötä. Tämä käy ilmi yritystutkimuksesta, jonka Taloustutkimus toteutti toukokuun lopussa 300 yrityshaastattelun muodossa. Vastaajista 9% ilmoitti olevansa kiinnostunut yhteistyöstä, mutta siitä ei vielä ollut kokemusta.

Lisäksi VaLa ry teki Marketing Finlandin kanssa kyselyn jäsenyrityksille lahjoittamisesta ja järjestöyhteistyöstä, johon tuli reilut parikymmentä vastausta. Lähes kaikilla oli kokemusta lahjoittamisesta tai järjestöyhteistyöstä.

Taloudellinen tilanne koetaan esteeksi

Merkittävä osa yrityksistä ei lahjoita tai tee järjestöyhteistyötä. 

”Reilu kolmannes pk-yritystutkimukseen vastanneista kertoi, ettei kiinnostusta tähän löydy. Suuri osa näin vastanneista edusti pieniä yrityksiä tai rakennus- tai teollisuusalaa”, Tessa Robertsson kertoo.

Kyse ei ole niinkään halusta, sillä ylivoimaisesti merkittävimmäksi syyksi kiinnostuksen puutteeseen vastaajat ilmoittivat huonon taloudellisen tilanteen.

”Hyväntekeväisyysjärjestöjen näkökulmasta kaikkien lahjoittajien pienemmätkin tuet ovat arvokkaita erityisesti nykyisessä toimintaympäristössä, jossa julkisia avustuksia tuntuvasti vähennetään”, Robertsson muistuttaa.

Järjestöjä jarruttavat käytännöt

Huomattavalla osalla järjestöistä olisi kiinnostusta kumppanuuksien rakentamiseen ja kehittämiseen. Esteiksi ja hidasteiksi ovat nousseet käytännön kysymykset. 

Kuinka erilaisten järjestöjen joukossa erottaudutaan ja ylipäänsä kuka yrityksissä päättää lahjoituskohteista? Työn vaikuttavuuden viestiminen ja yrityksen toivomukset järjestökumppaneille myös mietityttävät.

”Avoin kommunikaatio ja molemminpuolinen vuoropuhelu sekä matalan kynnyksen kohtaamisia mahdollistavat tilaisuudet avaisivat ovia uudenlaisille kumppanuuksille ja ymmärryksen lisääntymiselle”, Tessa Robertsson kommentoi.

Yritys- ja järjestötutkimuksen tulokset yritysjärjestöyhteistyön osalta esitellään kokonaisuudessaan Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n ja Marketing Finlandin webinaarissa Vaikuttava ja vakuuttava järjestöyhteistyö. 

Torstaina 3.10. järjestettävässä webinaarissa on luvassa myös inspiroivia puheenvuoroja onnistuneista, vaikuttavista ja pitkäkestoisista kumppanuuksista. Ilmoittaudu tästä.

Webinaari järjestetään osana kansainvälistä GivingTuesday-kampanjaa eli TekojenTiistaita, jota vietetään tänä vuonna 3. joulukuuta. Lähde yrityksenä mukaan hyvien tekojen päivään ja katso vinkkejä erilaisiin toteutuksiin.

 

  • Yrityshaastattelut tehtiin 20.-28.5.2024 Taloustutkimuksen Business Telebusissa, joka tavoittaa valtakunnallisesti 300 pk-yritysten (5-249 henkilöä työllistävää) päättäjää. Kyselyllä selvitettiin yritysten näkemyksiä liittyen hyväntekeväisyyteen lahjoittamiseen sekä yritysten ja kansalaisjärjestöjen yhteistyöhön.
  • Taloustutkimus toteutti VaLa ry:n ja oikeusministeriön toimeksiannosta Järjestöjen taloudelliset toimintaedellytykset -tutkimuksen. Tutkimus selvitti suomalaisten kansalaisjärjestöjen toiminnan rahoituksen kehitystä ja tulorahoituksen lähteitä liittyen valtionavustuksiin ja yksityisrahoitukseen. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina 20.-27.3.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 120 järjestöjen varainhankinnasta ja taloudesta vastaavaa henkilöä.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eleven − eight =