Suomeen kaksi leijonaa Cannesista

Kesäkuun Cannes Lions LIVE -tapahtumassa suomalaisten hienon menestyksen kruunasivat kultainen ja pronssinen leijona.

Kisan mittakaavasta ja haastavuudesta kertovat luvut: 478 tuomaria 55 eri maasta arvioi lähes 30 000 luovaa työtä, ja 982 leijonaa jaettiin 53 maan kesken.

S-ryhmän kampanja voitti kultaisen leijonan Media-sarjassa

S-ryhmän S-mobiilista löytyvä Omat ostot on kansainvälisestikin ainutlaatuinen: kuluttaja voi mm. seurata hiilijalanjälkeään, kotimaisten tuotteiden osuutta ostoskoristaan ja käydä läpi ostoksiaan eri kategorioissa. Tavoitteena on auttaa ihmisiä tekemään entistä tietoisempia ja fiksumpia valintoja.

KULTAA
Sarja: Media Lions | Use of Real-Time Data

“Your Data is Your Data”, S-Group

S-ryhmä on viime vuosina napannut pronssileijonat Alepan Korttelitoiveella (2019) sekä Hihna247-tempauksella (2018).

S-ryhmän Lauri Toivonen, SVP Marketing, vastaa MRKTNG-lehden kysymyksiin.

Millaisia kokemuksia saitte tämänvuotisessa kisassa?

Meillä luonnollisesti on vuosien varrella kokemusta myös Cannesiin osallistumisesta. Yleisenä oppina voisi todeta, että casen rakentamista ei koskaan voi aloittaa liian aikaisin ja on hyvä, että koko tiimi ymmärtää dokumentoinnin merkityksen suunnitteluprosessista alkaen.

Mikä oli kilpailussa haastavinta?

Kilpailussa itsessään on eniten kysymys siitä, pystyykö kirkkaasti dokumentoimaan toteutetun idean. Case-filmi on lopulta se, johon dokumentointi tarinallisesti kiteytyy. Aikataulut aiheuttavat yleensä hieman painetta, sillä entryt tehdään tyypillisesti arjessa normaalien työtuntien jälkeen.

 Mitä vinkkejä antaisitte kisaan osallistuville?

Ensiksikin on hyvä kysyä itseltään, onko tekemisemme kunnianhimo kansainvälisellä tasolla. Ja toisekseen, onko tekeminen itsessään kansainvälisellä tasolla. Cannes on kilpailuna mittari siinä, erottuuko tekeminen globaalin kilpailun joukosta. Kaikissa palkituissa töissä näkyy se, että niissä on joku ihmistä puhutteleva näkökulma, jota ei kaikkialla näe. Konsepti, jonka merkityksellisyys avautuu vain suomalaisille, ei pärjää kv. kilpailuissa.

Mitä mieltä olet Cannes Lions -kisan tasosta ja merkityksestä?

Taso vaihtelee tietysti vuosien välillä. Jokaisena vuonna näkyy jotain trendejä, joiden mukana osa palkituista töistä nousee välillä arvostuksessa oikeaa ideaa korkeammalle. Keskimäärin voidaan kuitenkin sanoa, että jokaisen leijonan voittaneen työn takana on idea, joka puhuttelee yleisöään. Cannesin kaltaisten kisojen töiden opiskelu nostaa väistämättä tekijän ymmärrystä siitä, mikä on oikeasti hyvä – globaaleissa kilpailuissa ei pärjää piirikunnallisen tason ideoilla.

Kilpailun merkitys on näyttää ja nostaa kunnianhimon tasoa globaalisti. Lisäksi se toimii hyvänä alustana keskusteluille hyvästä sisällöstä: keskustelun ylläpidolla on oma itseisarvonsa. Lisäksi on hienoa, että parhaat tekijät ja parhaat brändit pääsevät tekemisillään ja tarinoillaan esille. Kilpailu on siis esimerkki meille kaikille tekijöille.

Mikä merkitys voitolla on brändille ja suunnittelutiimille?

Brändille suurin merkitys on tietysti lähinnä työnantajamielikuvallinen. Tämä ei ole ihan pieni asia maailmassa, jossa markkinalla kilpailussa pärjääminen edellyttää parhaiden kykyjen valjastamista brändin rakentamisen taakse. Suurelle yleisölle mainospalkinnoilla harvemmin on isoakaan arvoa.

Suunnittelutiimi saa voitoista tietysti uskoa omalle tielleen kohti seuraavia projekteja. Voitto on osoitus aina ison joukon onnistumisesta. Yksittäisille ihmisille voitto Cannesissa saattaa avata ovia omalla uralla kansainvälisestikin. Markkinoijan päässä kilpailuissa voittaminen on tietysti yrityksen sisäistä kulttuuria rakentava: voidaan pärjätä markkinoinnissakin kansainvälisesti.

Miten juhlitte kultaisen leijonan voittamista?

Juhlat ovat koronavuonna jääneet juhlimatta. Eiköhän me jotain keksitä, kun vihdoin saadaan Leijona kotiin.

Teksti: Marketing Finland
Kuvat: Niklas Meltio, S-ryhmä, Burger King

Lue syyskuun MRKTNG-lehdestä myös mitä Burger King Suomen markkinointipäällikkö Kaisa Kasila ja TBWA\Helsingin luova johtaja Mikko Pietilä kertovat pronssileijonan tuoneesta kampanjasta.

PRONSSIA
Sarja: Industry Craft Lions | Illustration > Outdoors
”Love Conquers All” Burger King Finland & TBWA\Helsinki

Lisäksi jaamme kotimaan nuorten suunnittelijoiden kokemuksia ja vinkkejä Young Lions -kisasta.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *