Cannes Lions -palkittu äänivirtuoosi kertoo, mikä tekee brändin äänimaailmasta erottuvan

Ihmisäänellä äänituotantoa tekevä Rudi Rok on hiljattain valittu tuomariksi shots Awards EMEA -kilpailun ”Use of Music & Sound Design” -kategoriaan.

Marketing Finland onnittelee energistä Rudia! Julkaisemme sen kunniaksi printtilehden MRKTNG 1/2025 artikkelin äänibrändäyksestä.


Ääni on loistava keino ohjata ihmisiä ja tuoda iloa arkeen. ”Vaikuttavat tilanteet ovat niitä, joissa näkemättä äänenlähdettä voit tunnista brändin”, Rudi Rok sanoo.

Elokuvayhtiöiden ja striimauspalveluiden tunnukset, viesti, hälytys ja merkkiäänet. Ruokatilaukset, auton moottorit, pelikonsolit tai jopa jäätelöautojen melodiat.

Kaikkia näitä yhdistää, että näkemättä tunnistetaan välittömästi, mistä brändistä on kyse.

”Ääni on tärkeä osa brändiä. Usein se saattaa olla merkittävässäkin roolissa, vaikkmme sitä aina tiedostaisikaan”, Rudi Rok sanoo.

Äänen kautta on mahdollisuus vaikuttaa tunteisiin, mutta myös kertoa yrityksen tarinaa ja arvomaailmaa.

”Harvaan brändielementtiin pystyy sisällyttämään yhtä paljon informaatiota, mitä ääneen.”

Rok kehottaa lähestymään ääntä rohkeasti luovuuden ja uteliaisuuden avulla, kysymyksien kautta.

  • Miten ja miksi ääni on luotu?
  • Mitä äänellä halutaan saavuttaa?
  • Minkä tarinan ääni kertoo?

”Erottuva ja vaikuttava äänibrändi on ajatuksella luotu. Se resonoi rohkeasti yrityksen ydintä ja onnistuu luomaan positiivisen äänimuistijäljen”, Rudi Rok sanoo.

Rudi Rok heittää pallon brändeille: Kuinka voit tehdä äänellä asiasta paremman ja miksi brändisi ei tekisi tätä?

Maailmalta löytyy paljon inspiroivia esimerkkejä siitä, kuinka brändit ovat onnistuneet vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen positiivisesti ääntä hyödyntämällä.

Suurin osa ihmisistä valitsee liukuportaat tavallisten sijaan, mutta entä jos olisi kyse pianoportaista?

Leikkisä äänielementti saa ihmiset liikkumaan.

Äänellä voidaan edistää vaikkapa siisteyttä ja järjestystä.

”Ihmiset saa heittämään roskat roskiin, jos he kuulevat hauskan äänitehosteen. Rikollisuutta on voitu vähentää soittamalla tietynlaista musiikkia pahamaineisilla alueilla”, Rudi kertoo.

Äänellä ohjataan

Ääni on loistava keino ohjata ihmisiä ja tuoda iloa arkeen.

”Onnistunut äänen jalkauttaminen osaksi arkea voi vahvistaa brändin tunnettuutta, vaikka kyse olisi niinkin pienestä asiasta kuin lintujen viserryksestä WC-tiloissa.”

Rudi Rok heittää pallon brändeille.

”Tässä piileekin hauska kysymys pohdittavaksi. Kuinka äänellä voi tehdä asiasta X paremman ja miksi sinun brändisi ei tekisi tätä.”


Rudi Rok on palkittu luova johtaja ja äänitaiteilija, joka tunnetaan Human Voice Designin pioneerina. Hän rakentaa ääni-identiteettejä ja äänimaisemia hyödyntäen ainoastaan ihmisääntä. Rok on saanut tunnustusta lukuisilla kansainvälisillä palkinnoilla, kuten Cannes Lions, D&AD Graphite Pencil, LIA Gold sekä AdFest.

Tällä hetkellä hän toimii tuomarina shots Awards EMEA -kilpailun ”Use of Music & Sound Design” -kategoriassa.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 + three =