Genelecin äänibrändäys sai kultaa

Ranskalaisen Sixième Sonin suomalaiselle kaiutinvalmistajalle tekemä äänibrändäys palkittiin syyskuussa Grand Prix Stratégies du Design -gaalassa.

Suomalaisen Genelec brändin ääni on palkittu arvostetussa Grand Prix Stratégies du Design -kilpailussa, joka järjestettiin Ranskassa jo 35:n kerran.

Grand Prix Stratégies du Design -kilpailussa palkitaan vuoden parhaat designin eri osa-alueilta. Yrityksen brändiin liittyvän äänen brändäys eli ns. sonic brandin oli yksi kilpailun kiinnostavimmista kategorioista. Äänen merkitys on lisääntynyt ääniohjauksen tullessa markkinointiin sekä osaksi tuotteiden toimintoja. Äänen brändäys on paljon enemmän kuin yrityksen tunnusmelodia eli jingle. Äänen brändäyksellä tarkoitetaan äänimaailmaa, josta yritys tunnistetaan ja joka yhä useammin on myös osa tuotetta.

Genelecille ääni on tärkeä osa brändi-identiteettiä sekä kriittinen osa myös tuotetta eli kaiutinta. Palkitun Genelec äänibrändin on toteuttanut ranskalainen Sixième Son, joka on alan pioneeri ja useiden maailman johtavien brändien, kuten Renaultin ja Michelinin äänimaailmojen luoja. Yrityksen perustaja on Marketing Finlandin koulutuksissa usein puhunut Michael Boumendil.

Genelecin ja Sixième Sonin kumppanuus sai alkunsa Ranskan Rivieralta, kun kesällä 2019 Genelec lähti Marketing Finlandin mukana Cannes Lions -tapahtumaan. Sieltä alkoi yhteistyökumppanuus, jonka tuloksena Genelecille luotiin äänibrändi, joka nyt palkittiin kullalla.

Genelecin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Mari Primetta, joka kävi noutamassa arvostetun palkinnon Ranskassa kertoo miten projekti lähti liikkeelle keskusteluista:

”Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki kertoi minulle Sixième Sonista ja järjesti tapaamisen Ella Dudan kanssa Cannesissa. Sitten järjestinkin jo pian palaveria Genelecin muulle tiimille yhdessä Ellan kanssa. Myös muu johto vakuuttui siitä että he ovat juuri se oikea kumppani meille. Siitä se sitten lähti.”

Myös Ella Duda on puhunut useammassa Marketing Finlandin järjestämässä koulutuksessa sekä MRKTNG Day 2019 seminaarissa äänen merkityksestä tulevaisuuden markkinoinnissa.

Alta voit kuunnella miltä Genelecin äänibrändi kuulostaa.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 − two =