Fortum tukee brändiään ainutlaatuisella melodialla

Fortumin brändi on iloinen, inspiroiva, aikaansa seuraava ja katsoo optimisesti tulevaisuuteen. Vahvalla brändillä tuemme strategiaamme ja viemme meitä kohti visiotamme.

Nykyajan brändikokemukset ovat moniaistillisia. Arvojen, asenteiden ja tavoitteiden tulee paitsi näkyä, myös kuulua kaikessa tekemisessä. Siksi halusimme raottaa ovea Fortumin maailmaan äänibrändäyksen kautta.

Meille oli ensisijaisen tärkeää ymmärtää, miten Fortumin brändi-identiteetti ja -viestit kääntyisivät musiikiksi. Samalla halusimme luoda äänimaiseman, joka erottuu kanssakilpailijoistamme ja soveltuu moniin eri tarpeisiin sekä tarkoituksiin.

Musiikillisia valintoja datan avulla

Ymmärtääksemme miltä Fortum kuulostaa, tehtävämme oli löytää kumppanimme kanssa siihen kuuluvat musiikilliset ainesosat: mitkä soittimet, sävellajit tai genret tulisi valita, jotta teemakappaleestamme välittyisi haluttu tunnelma. Musiikin lisäksi myös puheella ja erityisesti äänenpainolla on merkittävä vaikutus lopputulokseen. Käyttäisimmekö mies- vai naisääntä mainostekstiemme lukijana?

Tunnistettavan ja omaperäisen “saundin” löytämiseksi tarvitsimme myös markkinatietoa: minkälaista musiikki- ja puhesisältöä alan muut toimijat käyttävät? Olisiko teemabiisimme tarpeeksi mieleenpainuva, jos sen pääinstrumenttina olisi esimerkiksi akustinen kitara eikä syntetisaattori?

Analysoimme markkinoillamme digitaalisissa sisällöissä esiintyviä sävellyksiä. Vertasimme omaa äänenkäyttöämme sekä alan vallitsevaan äänimaisemaan että omiin brändiarvoihimme selvittääksemme, kuinka erottuvasti ja yhdenmukaisesti Fortum-brändi kuuluu. Näin saimme käyttöömme konkreettista, mitattavaa dataa, jonka avulla pystyimme kartoittamaan ne musiikilliset reitit, joita Fortumin uusien ääniteosten sävellyksissä tulisi kulkea.

Äänen voimalla kohti tulevaisuutta

Äänianalyysistä saadun tiedon avulla varmistamme, että kaikki käyttämämme äänimaailma tukee visuaalista ilmettämme, välittää meille tärkeitä asioita sekä yhtenäistää viestintäämme. Koemme, että lähtemällä mukaan äänibrändäykseen olemme pystyneet vahvistamaan asemaamme uusiutuvan energiankäytön edelläkävijänä, sekä luomaan lisäarvoa ja hyvinvointia henkilökunnallemme.

Ei sovi myöskään unohtaa, että ääneen investoiminen on myös investoimista tulevaisuuteen. Haluamme olla valmiina älykaiutinten ja ääniassistenttien aikakaudelle. Siellä puhtaan energian viestiä kerrotaan Fortumin sävelin. Ääni on oman kappaleensa brändiohjeistossamme ansainnut.


Brändijohtaja Aki Koskinen

Fortum

Katso videolta, miltä Fortum kuulostaa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − 16 =