Hyper Island – markkinoinnin muutosjohtajia kasvattamassa

Hyper Island on ollut yksi koulutusmaailman mielenkiintoisimmista ja mystisimmistä ilmiöistä parin vuoden ajan. Aika usein törmää ihmiseen, joka kertoo: ”kävin Hyper Islandin koulutuksen ja se muutti ajattelutapaani”. Kun kysyt miten, niin vastaus on mystinen ”en osaa selittää, se pitää itse kokea”.

Tämän takia me päätimme lähettää Tukholmaan Hyper Islandin kouluun Mainostajien Liitosta kolmen hengen testiryhmän, ja mukaan lähti puolueettomana toimijana myös Markkinointi&Mainonta -median toimittaja Laura Kukkonen. Syyskuussa olimme jo sopineet jäsentemme toiveesta Hyper Islandin kanssa kumppanuudesta, joka takaa jäsenillemme etuja koulutushinnoista, joten tältäkin kantilta oli tärkeää ymmärtää tätä ilmiötä paremmin.

Hyper Islandin koulu sijaitsee suhteellisen kätevän metromatkan päässä Tukholman rautatieasemalta. Koulu sijaitsee kiinteistössä, joka ei ulkoa päin eroa muista vuosituhannen alkupään kivitaloista. Tosin toimisto on muuttamassa Globenin viereen ensi keväänä. Hississä vastaan tulee ensimmäinen suomalainen, Woltista. Tämä nopeasti kehittyvän alustabusineksen aallon harjalla oleva yritys on lähettänyt työntekijänsä kaksipäiväiseen Digital Acceleration -ohjelmaan.

Päivämme Hyper islandilla alkaa Euroopan liiketoiminnasta vastaavan tapaamisella, Hollannista kotoisin olevan Otto van Ruijsin sekä Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaavan suomalaistaustaisen Heidi Rundtin kanssa. Otto on vasta siirtynyt Singaporen Hyper Islandin toimistolta Ruotsiin ja takaisiin Eurooppaan. Hän kertoo meille millaisia kulttuurisia eroja oppimisessa ja koulutuksissa on sekä Hyper Island  miten Hyper Island on onnistunut niiden välillä tasapainoilemaan.

Hyper Island, kuten niin monta muutakin menestystarinaa, on syntynyt muutaman kaveruksen hullusta päähänpistosta, johon liittyy monta onnellista sattumaa. Tässä tapauksessa se oli vastaan tullut entinen laivaston vankila, josta tuli ensimmäinen koulu Karlskronaan. Tänään Hyper Islandilla on omat koulut Ruotsin lisäksi Englannissa, Brasiliassa ja USA:ssa, jonka lisäksi se järjestää koulutuksia myös muualla maailmassa. Ensimmäiset koulutukset Suomeen saadaan keväällä 2019.

Se täytyy itse kokea, sitä on vaikea selittää

Päivän kohokohta on, kun pääsemme itse osallistumaan Digital Acceleration -koulutukseen. Salissa tapaamme myös toisen osallistujan Suomesta, Salesforcelta. Menossa on koulutuksen toinen päivä ja monikulttuurinen opiskelijajoukko on hitsautunut hyvin yhteen. Koska olemme vain tarkkailijan roolissa, emme halua rikkoa ryhmädynamiikkaa ja asetumme luokkahuoneen takaosaan.

Ihan perinteisestä luokkahuoneesta ei kuitenkaan voida puhua, koska huoneessa on vain tuoleja ringissä, katosta roikkuu eri värisiä viirejä ja huoneen takaosassa on sohva. Myöskään opettajia tässä koulussa ei tapaa, koska niiden tilalla on fasilitaattoreita ja puhujia, jotka auttavat opiskelijoita asettamaan oikeita kysymyksiä ja hakemaan niihin erilaisia vastauksia.

Päivä koostuu pelkistä harjoituksista, joita tehdään ryhmässä ja joiden keskiössä tässä koulutuksessa ovat ihmisten psykologiset käyttäytymismallit, jotka yhdistetään teknologiaan. Me pääsemme myös tekemään harjoituksia. Ensimmäinen näistä on hyvin kiusallinen, kun joudumme luovuttamaan puhelimemme vierustoverille selattavaksi ja käytettäväksi. Alku on hämmentävä ja häpeän tunne käsin kosketeltava. Ensimmäisen shokin jälkeen ihmiset kuitenkin uskaltautuvat jo avaamaan viestejä ja jopa julkaisemaan toisen somekanavissa. Jännää, miten nopeasti uusiin tilanteisiin tottuu ja siitä mikä oli aikaisemmin moraalisesti väärin, tuleekin hyväksyttävää.

Toisessa harjoituksessa yksi kolmen hengen ryhmästä kertoo jostakin lähiaikoina tekemästään hankinnasta siten, että toinen asettaa viisi kertaa peräkkäin MIKÄ kysymyksen, samalla kuin kolmas tarkkailee ja tunnistaa ilmiöitä hankinnan takaa. Kun kierros on käyty loppuun, ryhmä valitsee yhden tuotteen, jonka hankintaan liittyvät todelliset syyt se kirjaa ylös. Ryhmät vaihtavat papereita, jonka jälkeen jokainen ryhmä suunnittelee uuden tuotteen saamansa paperin perusteella.

Lopputulos on mykistävä ja ryhmät esittelevät minuutin pituisessa pitchauksessaan toinen toistaan mielenkiintoisempia uusia ratkaisuja. Koulutuksessa viettämämme kaksi tuntia, olivat innostavia ja mielenkiintoisia, mutta hengästyttäviä. Voi vain kuvitella kuinka kaikkensa antaneita ovat nämä henkilöt, jotka käyvät itseään ulkopuolisin silmin. Kaikki kertovat kasvaneensa syksyn aikana ja muuttuneensa ihmisenä.

Kuunnellessamme näiden suhteellisen nuorten opiskelijoiden tarinoita, olo oli vielä hämmentyneempi kuin aiemmassa puhelimen vaihtotehtävässä. ”Hypers”, kuten he itse itseään kutsuvat, on tiivis joukko koulun jälkeenkin, se on yhteisö. Tuntuu käsittämättömältä, että näin nuoret pystyvät tunnistamaan omissa ajatuksissaan ja toiminnassaan oman kulttuuritaustan, omien kokemusten ja tunteiden aiheuttamia reaktioita. Olemme täysin vakuuttuneita, että näistä kolmesta nuoresta kuullaan vielä lisää.

Hyper Islandin koulutustarjonta on hyvin monimuotoista – kahden päivän mittaisista koulutuksista aina kahden vuoden mittaisiin tutkintoihin. Suomessa järjestetään keväällä 2019 ensimmäisen kerran kurssit Digital Acceleration sekä Business Transformation. Mainostajien Liitto on osana kumppanuuttaan neuvotellut molemmista kursseista, kuten myös Tukholman koulun hinnoista jäsenyrityksilleen erikoishinnat.

 

Lisää tietoa koulutuksista saat wanda.holopainen@mainostajat.fi ja nettisivuiltamme.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eight + 19 =