Finnish Comms Awards sparraa viestintätoimistoalaa 

Onnistuminen tai epäonnistuminen viestinnässä on monelle kohtalon kysymys. Kun viestintä oikein puhuttelee, siitä saa palautetta, uutta puhtia ja vaikuttavuutta. Hyvällä vuorovaikutuksella ansaittu luottamus, tietämys ja näkyvyys auttavat monin tavoin vahvistamaan aineetonta pääomaa. Heikosti kommunikoidut pyrkimykset taas tuhlaavat resursseja ja syövät pääomaa.

Huolellisen pohjatyön potentiaalia ei aina tunnisteta edes jälkikäteen. Siinä aihetta  ansiokkaiden viestintätöiden kotimaiseen kilpailuun, Finnish Comms Awardsiin. Se on jo vuosikymmenen avannut uusille yleisöille viestintätoimistojen kasvavaa ja kehittyvää toimialaa.

Vaikka viestintä ja markkinointi ovat digitalisaation edetessä tulleet yhä lähemmäksi toisiaan, kumpikaan ei korvaa toistaan. Viestintä ansaitsee kokonaan oman kisansa, jossa tunnistetaan ja arvostetaan asiakkaan, viestintätoimiston ja verkostokumppaneiden hyvässä yhteistyössä saavutettuja tuloksia.

Näkyvyyttä saa rahalla, luottamusta ei

Nyt 10. kertaa järjestettävän katselmuksen polttopisteessä ovat nimenomaan viestinnän keinoin saavutetut tulokset. Puhutaan perustellusti arvioitavista ja mitattavista laadullisista ja määrällisistä aikaansaannoksista. Niitä syntyy yhteisiin tavoitteisiin sitoutuneiden erikoistuneiden asiantuntijoiden toisiaan täydentävistä kyvykkyyksistä – niin tilaajan kuin tuottajan.

Mainonnassa ja markkinoinnissa – miksei viestinnässäkin – on totuttu ajattelemaan, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Näkyvyydestä pitää maksaa, mutta luottamus on aina ansaittava. Se onkin kovaa valuuttaa aikana, jolloin verkossa liikkuu monenlaista viheltäjää. Kun halutaan rakentaa luottamusta ja luoda edellytyksiä yhteisymmärrykselle ja -toiminnalle, rahaakin tarvitaan, mutta se ei yksin riitä. On syytä investoida pitkäjänteiseen, vastuulliseen viestintään ja vuorovaikutukseen.

Timanttista viestintäosaamista sadoille ammattilaisille

Siksi tarvitaan kilpailu, jossa tunnistetaan kestävät menestystekijät ja kiitetään niiden näkijöitä ja tekijöitä. Finnish Comms Awards on pyrkinyt vuosi vuodelta kirkastamaan tätä perustehtäväänsä.

Joka vuosi on koottu eri sidosryhmiä edustava vaihtuva tuomaristo, joka sitoutuessaan luottamustehtävän sääntöihin pääsee näkemään läheltä innostavia ja oivaltavia viestintätöitä. Kaikki tuomarit eivät tarkastele kaikkia töitä, vaan ainoastaan sellaisia, joita voivat hyvällä omallatunnolla arvioida. Eri kategoriat tekevät mahdolliseksi verrata keskenään vertailukelpoisia töitä, tavoitteita ja tuloksia.

Kilpailutöiden määrä on viime vuosina liikkunut sadan kieppeillä. Marketing Finlandin viestintätoimistojen hallituksen muodostama raati vastaa nimettömänä jätettyjen töiden esikarsinnasta ja shortille yltäneet työt jaetaan jäävittömien tuomareiden pisteytettäviksi annettujen ohjeiden mukaan. Näin jopa sadat ammattilaiset saavat joka vuosi timanttisen annoksen tietoa, näkemystä ja innostusta nykyaikaisen viestinnän mahdollisuuksista eri sektoreilla julkishallinnosta yrityksiin ja järjestömaailmaan. Kilpailu säteilee moneen suuntaan ja siivittää vuosi vuodelta vaikuttavampaan viestintään.

Tiinu Wuolio
Finnish Commas Awards, päätuomari 2021
Managing partner, Viestintätoimisto Medita

Finnish Comms Awards

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *