Kiinan markkinoille digitaalisesti

Viimeisten seitsemän vuoden aikana Suomen ja Kiinan kauppasuhteet ovat vahvistuneet vauhdilla. Keskeisiä toimialoja ovat turismi, metsäteollisuus, ilmailu, elintarvikkeet, teknologia energia, koulutus, urheilu ja vähittäiskauppa. Muitakin kasvavia toimialoja on, ja potentiaali kaupan kasvulle on yhä suuri. Tämä on hyvä hetki yrityksille tutkia Aasian ja Kiinan strategioitaan ja päättää miten edetä digimarkkinoinnin uusimpien keinojen avulla.

Lupaava mutta haastava markkina

 Maailman toiseksi suurin markkina 1,4 miljardilla asukkaallaan kasvaa nopeasti etenkin uusien teknologioiden ja verkkokaupan alueilla. Kaikki haluavat osansa Kiinan markkinoista, mutta moni ei tiedä, miten se tulee tehdä.

Tässä on turha luetella kaikkia niitä kiistämättömiä tilastotietoja, jotka osoittavat Kiinan suuren potentiaalin. Monille ulkomaisille yrityksille haasteet ovat kuitenkin melkoisia. Erilainen businesskulttuuri, kieli, digialustat ja mediaympäristö ovat outoja markkinoijille.

Suomen hallitus ja monet suomalaiset pioneeriyritykset ovat toimineet jo vuosia Kiinassa edistämässä Suomen ja suomalaisten tuotteiden näkyvyyttä. Suomalaisilla yrityksillä on yleisesti ottaen vielä paljon tehtävää kilpailijoiden kiinni saamiseksi.

Yrityspäättäjiltä vaatii paljon työtä tutustua Kiinan digimarkkinoinnin tilanteeseen ja tehdä edes jonkinlaista budjettia toimenpiteille. Esimerkiksi kuumaksi tuotteeksi viime aikoina on noussut koulutusvienti, mutta on hyvin harvinaista nähdä minkäänlaista tietoa suomalaisista korkeakouluista kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa. Ruotsin ja Alankomaiden kaltaisilla Suomen kilpailijoilla on sen sijaan jo vuosia ollut kiinalaiset sometilit lähes jokaiselle korkeakoululleen.

Strategia edellä

 Ennen mitään toimenpidettä tai investointia on elintärkeää tehdä selkeä ja käytännönläheinen suunnitelma Kiinan markkinoille. Hyvä strategia voi johdattaa oikeille raiteille.

Ensimmäiseksi tulee miettiä kohdeyleisö. Pelkkä “lähde Kiinaan” on aivan liian hataraa. Kiinassa on miljardeja kuluttajia, mutta mitkä ovat sinun kohderyhmäsi? Minkä tyyppisissä kaupungeissa he elävät? Mitä viestintäkanavia he käyttävät ja ovatko kanavat sopivia markkinointiin? Mitä räätälöityjä viestejä ja äänensävyjä tulisi käyttää näille kohderyhmille? Aivan aluksi tulee tehdä konkreettinen markkinatutkimus näiden asioiden selvittämiseksi.

Perusteellinen suunnittelu sisältää myynti- ja markkinointikanavien analyysin. Ei välttämättä tarvita kalleinta aloituspakettia, joka sisältää kaikki kanavat. On järkevää valita niistä kaikkein sopivin. On tärkeää muistaa, että Kiina muuttuu koko ajan, joten strategiaa pitää päivittää säännöllisesti uusien trendien mukaisesti.

Ole sosiaalinen ja mobiili

Kaikkien tuntemat länsimaiset sosiaaliset mediat eivät pääosin toimi Kiinassa. Monet näkevät Kiinan internetin suljettuna, mutta se on tosiasiassa hyvin aktiivinen ja avoin taistelukenttä somelle, verkkokaupoille ja uusille teknologioille. Kiinalaisella Twitterin kaltaisella Weibolla on lähes 400 miljoonaa kuukausikäyttäjää. Wechat all-in-one -sovelluksella on puolestaan jo yli miljardi käyttäjää ympäri maailmaa. Yrityksille ja organisaatioille on nykyisin välttämätöntä perustaa sometilit Kiinaan brändäykseen, markkinointiin, verkkokauppaan, asiakaspalveluun ja jopa kumppanien hallintaan. Sekä Weibo että Wechat ovat helpottaneet ulkomaisten yritysten suoraa rekisteröitymistä palveluihinsa ilman paikallista yrityslisenssiä.

Näiden kahden tunnetun jättiläisen lisäksi muut alustat voivat olla rajoitetumpia mutta oleellisia omalla toimialallaan. Hakuun käytetään Baidua, matkailuun sopivat esimerkiksi Ctrip ja Fliggy, verkkokauppaan Alibaba (Tmall & Taobao), JD ja monet muut. Kaikki alustat kilpailevat keskenään mutta tavallaan myös yhdentyvät. Markkinoijille on oleellista tehdä integroitu digisuunnitelma.

Toisaalta mobiilin esiinmarssi on nyttemmin väistämätön tosiasia. Virallisten internettilastojen  mukaan Kiinalla oli 772 miljoonaa verkon käyttäjää vuoden 2017 lopussa, ja näistä 97,5 % on mobiilin käyttäjiä. Kun käyttö on valtaosin keskittynyt mobiiliin, tulee tämän heijastua valittuihin kanaviin ja sisältöihin.

Kiinan talouden kasvaessa yhä nopeasti avautuu mahdollisuuksia mm. Kiina-Suomi, Kiina-EU ja Kiina-arktinen alueohjelmissa ­– tai uudessa One Belt One Road -aloitteessa. Jo Kiinassa oleville yrityksille on mahdollista kasvattaa myyntiään ja laajentaa palveluvalikoimaansa. Brändäys ja markkinointi vaativat jatkuvaa tekemistä. Startupit, pienet ja keskisuuret yritykset ja Kiinan markkinoita epäilevät: ehkä nyt on aika ’katsoa itään’, tutkia mahdollisuuksia ja löytää oikea tapa lähestyä potentiaalisia markkinoita.

Näkemyksellinen strategia, pitkäaikainen sitoutuminen, sopiva ja kattava suunnitelma, hyvä ymmärrys paikallisista markkinoista, laadukkaat ja jatkuvasti päivitettävät toimenpiteet – kaikki näistä ovat välttämättömiä parhaan lopputuloksen saamiseksi ja turhien kustannusten välttämiseksi. Tämä voi koskea markkinointia missä vaan mutta erityisesti kun markkinoidaan Euroopasta Kiinaan. Menestystä ei ole odotettavissa pelkästään copypeistaamalla käännöstekstejä.

 

Rixin Jiang, Managing Director of Nordic Friend Agency
rixin@nordicfriend.net

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.