Kohti tulevaisuutta, yhdessä ja mieli avoinna

Tammikuun Trendit 2020 -seminaarissa kerroin näkemyksiäni markkinoinnin tulevaisuudesta. Puhuin tekoälystä, verkko-ostamisen murroksesta ja audiohakujen lisääntymisestä, mutta globaalia pandemiaa en maininnut sanallakaan. Kuten ei kukaan muukaan puhujista.

Tämä vuosi osoitti, että tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta, huominen saattaa yllättää meidät ns. housut kintuissa, kuten kävi niille yrityksille, jotka olivat vuosia puhuneet digitalisaatiosta, mutta eivät olleet uskaltaneet tai osanneet sitä toteuttaa käytännössä.

Strategioita tärkeämmäksi Marketing Finlandilla osoittautui kuluvana vuonna kyky sopeutua, kuunnella ihmisiä ja verkostoitua sekä rohkeus tehdä uusia asioita. Yhtä suurta rohkeutta osoitti Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL, jonka kanssa Marketing Finland yhdistää voimansa vuoden lopussa. Yhdentyminen, josta on puhuttu vähintään 30 vuoden ajan, saa vihdoin sinetin.

Yhdessä olemme paljon enemmän kuin kaksi liittoa. Olemme markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, jolla on kolmen kansainvälisen kattojärjestön kautta lonkerot kaikkialla maailmassa ja joka yhdistää alan tekijät. Osoituksena tästä ovat useat syksyllä mukaan hypänneet uudet yritysjäsenet, jotka haluavat mukaan yhteisöön. Ensi vuoteen ajattelin mennä takki auki, reteän röyhkeästi ja ilman liian sitovia suunnitelmia.

Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

four × two =