Luottamus määrittää luovuuden raamit

”Haussa markkinoinnin luova luottokumppani? Lähde suunnittelemaan kanssamme yhteistä matkaa kohti mainetta ja menestystä.”

Kuulostaa houkuttelevalta ja tutulta, eikö? Mutta markkinoinnin maailmassa se valitettavan usein päätyy tarkoittamaan juuri sitä, mistä toimialaa ihan syystäkin moititaan: tyhjää kolinaa tai ikuista elämää lähenteleviä yliampuvia lupauksia. Ja lopulta mainetta ja menestystä on tarjolla lähinnä toimeksiantajan hankintaosastolle, ja markkinoinnilliseksi menestykseksi riittää kädenlämpöinen varmistelu ja voittamisen sijaan tyydytään tasapeliin.

Ongelman juuret ylettyvät usein kumppanuuteen ja molemminpuoliseen luottamukseen, tai pikemminkin niiden puutteeseen.

Miksi luottamus sitten luovassa kumppanuudessa on niin kriittistä?

Kuvittele mielessäsi tilanne, jossa pyydät asiakastasi laittamaan liinan silmilleen ja kävelemään vaarallisen kapeaa ja jyrkkää vuoripolkua ylös huipulle. Huipulle päästyään ehdotat loikkaamista rohkeasti kielekkeeltä vakuuttaen, että alhaalla on luvassa mammonaa ja mainetta. Näin asiakkaasi saattaa ainakin kokea, kun esittelet rohkeutta vaativia ja riskejä sisältäviä luovia ratkaisuja.

Halu ja kyky riskinottoon kasvavat luottamuksen myötä. Siinä yhteistyön vaiheessa, kun asiakkaasi kokee, että kävelette käsi kädessä vuoripolkua ylös ja loikkaatte yhdessä, edellytykset luovalle riskinotolle ovat jo olemassa.

Aitoa kumppanuutta vai projektista toiseen hyppimistä

Mitä markkinointikumppanuus voi käytännössä tarkoittaa? Toisinaan se on pääsyä pitkän valintaprosessin jälkeen ”preferred partner” -listalle, mutta mahdolliset yhteistyöprojektit kilpailutetaan erikseen. Tilanteessa kukaan ei vielä sitoudu mihinkään ja arvoa tuottava kumppanuus jää kaukaiseksi. Molemmat osapuolet keskittyvät tahoillaan miettimään päänsä puhki, miten optimoida vain seuraavan projektin ostaminen tai myyminen. Varotaan sanoja ja pelätään virheitä, eikä yhteisen tekemisen tuomaa oppimista ja luottamusta pääse syntymään.

Toisinaan taas, ja parhaimmillaan, markkinointikumppanuus on sovittujen ja yhteisten laatu- ja numerotavoitteiden avulla johdettua yhteistyötä, jossa virheiden etsimisen sijaan tunnistetaan mahdollisuuksia ja arvioidaan niihin liittyviä riskejä. Molemmat ovat asiantuntijoita alallaan ja molemmat voittavat.

Uskallan väittää, että rohkeimmat ja parhaimmat markkinointiteot syntyvät muutaman vuoden yhteistyön jälkeen. Ja tuskin koskaan luovassa kilpailutuksessa, jossa ollaan vielä kaukana luottamuksen ansaitsemisesta.

Esitänkin pyynnön koko luovalle toimialalle: pyritään kaikin keinoin luottamuksen rakentamiseen ja vaalitaan sitä kunnioituksella, ahkeruudella, kovalla vaatimustasolla ja empaattisuudella.

Ja loppuun vielä rohkaisu markkinointipalveluiden ostajalle: luottamus luo tilan luovuudelle. Vastapallona saat motivoituneen luovan tiimin, joka laittaa itsensä 110 % likoon päästäkseen tekemään juuri sinulle maailman parhaita luovia ratkaisuja.

Panu Nordlund
Chief Client Officer
Hasan & co.
LinkedIn

hasan & partners on vuonna 1991 perustettu kansainvälisesti tunnustettu ja palkittu luova toimisto. Se on osa Pohjoismaista hasan-ryhmää, johon kuuluvat myös asiakaskeskeisen liiketoiminnan kehittäjä frankly sekä Ruotsissa toimiva luova toimisto Perfect Fools. Ryhmässä työskentelee yhteensä lähes 140 markkinoinnin, brändien ja kokemusten muotoilun sekä viestinnän ja konsultoinnin ammattilaista.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − three =