Mikä on brändin merkitys tekoälyn aikakaudella?

Elina Bono

Huolehdi vähintään siitä, että potentiaaliset asiakkaasi tietävät ja muistavat brändisi olemassaolon, kirjoittaa Sherpan toimitusjohtaja Elina Bono.

Tekoäly on tuonut mukanaan merkittäviä muutoksia niin markkinointiin kuin kaikkeen muuhunkin liiketoimintaan. Jokainen markkinoija tulee ottamaan uudet AI-ohjelmat käyttöönsä ennemmin tai myöhemmin. Kukaan ei kieltäydy mahdollisuudesta tehdä markkinointia sekä aikaa ja rahaa säästäen että laatua parantuen. Yhdelläkään yrityksellä ja yhdelläkään markkinoijalla ei ole varaa antaa sellaista kilpailuetua kilpailijalleen.

Kilpailuetu lakkaa kuitenkin olemasta kilpailuetu, jos kaikilla muillakin on samat äärimmäisen helpot työkalut käytössään. Tuleeko kaikista tasan yhtä hyviä, jos he vaan opettelevat promptaamaan, eli antamaan komentokäskyjä koneelle? Ei, sillä kone ei korvaa hyvää makua tai ihmismielen ainutlaatuista luovuutta.

Ideoita tulee ennennäkemättömän paljon ja nopeasti, mutta ilman ihmistä niistä ei – ainakaan vielä – pysty valitsemaan vaikuttavinta tai jalostaa erinomaisesta parasta. Huonon mainonnan generatiivinen tekoäly kyllä lähitulevaisuudessa lopettaa ja perustaso tulee nousemaan. Luovuus demokratisoituu, ja silloin on entistäkin vaikeampi erottautua.

Meistä mainonnantekijöistä ei tule suinkaan tarpeettomia tai koneen korvaamia. Me pystymme auttamaan erottautumaan aikana, jolloin se on vaikeampaa ja tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. AI-boostattuna tietysti, mutta ennen kaikkea omaa, inhimillistä luovuuttamme hyödyntäen.

Brändi on ainoa erottava kilpailuetu

Miksi erottautuminen on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin? Kilpailu on kiristynyt jo aikana ennen tekoälyä ja moni markkina täysin kyllästetty. Ihmisen tarve saadaan tyydytetyksi monella vastaavanlaisella tuotteella tai palvelulla. Hampurilaisia saa Hesburgerista, McDonald’sista tai Burger Kingistä. Lenkki onnistuu Adidaksen, Niken ja Reebokin lenkkareilla ja lainan saa Nordealta, OP:sta tai Säästöpankista.

Näillä saturoituneilla markkinoilla brändi on usein ainoa erottava kilpailuetu. Kasvua tulee viemällä markkinaosuutta kilpailijoilta. Oli algoritmi mikä tahansa. Tuli miten monta klikkiä hyvänsä. Sanoi kuka tahansa konsultti mitä tahansa.

Vahva brändi myös suojelee vaikeissa tilanteissa, kuten inflaatio, muuttuva markkinatilanne tai mainehaitta. Olemme nähneet eri toimialoilla mitä tapahtuu, kun joku keksii kokonaan uuden tavan ratkaista ihmisten tarpeita. Uuteen teknologiaan perustuva innovaatio – esimerkiksi Uber, Airbn, Spotify, Oura – haastaa perinteiset toimintatavat eri aloilla. Aito disruptio, jonka olemassaolosta emme vielä tiedä, mutta joka saattaa tulla muokkaamaan juuri sinun toimialaasi.

Some moninkertaistaa yksittäisten negatiivisten asiakaskokemusten vaikutuksen ja mainehaitta voi osua parhaillekin. Ja kuten viime vuosina olemme saaneet ikävä kyllä todistaa, markkinaan voivat iskeä massiiviset, ulkopuolelta tulevat haasteet. Myös tekoäly tuo vääjäämättä mukanaan valtavia muutoksia, joihin kaikkiin emme vielä osaa varautua. Paras varokeino on pitää omasta brändistä hyvää huolta.

Tuntemattomien perään ei kysellä

Brändit ovat vuosikausia tottuneet panostamaan hakukoneystävällisyyteen eli varmistamaan, että oma brändi löytyy Googlesta. On ajateltu riittävän, kun brändi on olemassa digissä ja löytynyt sieltä näppärästi SEO-ystävällisesti optimoitujen sisältöjen kautta, maksetulla SEMilla vauhditettuna totta kai.

Tekoälyvallankumous laittaa tämän uusiksi, brändistä tulee vielä tärkeämpi menestyksen mahdollistaja kuin se on tänään. Perinteisiä hakuja ei paljon tarvita, kun AI analysoi ja ymmärtää suuria tietomääriä syvällisemmin, tarjoaa kattavampia näkemyksiä ja valmiiksi pureskeltuja vastauksia huomioiden käyttäjän erityistarpeet luonnollisella kielellä. Jos ei ole mielessä, mieluiten top-of-mindissa, niin ei ole olemassa. Tuntemattomien perään ei kysellä. Ei tekoälyltä, eikä mistään muualtakaan.

Muistetaan vielä, kuinka nopeasti tekoälyvallankumous on edennyt. Edelläkävijät ovat jo täydessä vauhdissa ja muutkin jo vähintään kiinnostuneet. Onko yhtään yritystä, jonka strategiatyössä ei tällä hetkellä mainita ensi vuoden keskeisemmäksi kehityskohteeksi tekoälyn käyttöönottoa tai vähintäänkin sen tuomien mahdollisuuksien tutkimista?

Nyt kannattaa nostaa brändiasiat yhtä isolle painoarvolle. Kun edulliset kohtaamispisteet brändisi ja mahdollisten asiakkaiden välillä vähenevät ihmisten kysyessä kaiken tarvitsemansa tekoälyltä, niin huolehdi nyt vähintään siitä, että potentiaaliset asiakkaasi tietävät ja muistavat brändisi olemassaolon. Ja jos he eivät kohtaa oman asiakaskokemuksena kautta brändiäsi, niin moninkertaista kohtaamispisteet monikanavaisella mainonnalla.

Se mikä nyt voi tuntua isolta investoinnilta, on pieni hinta verrattuna siihen, että brändisi ei enää jatkossa pysy ihmisten mielissä ja sydämissä viime vuosilta tutuilla keinoilla.

Elina Bono on luovan toimiston Sherpan toimitusjohtaja. Hän valmentaa energisellä ja käytännönläheisellä otteella yrityksiä matkalla kohti uutta AI-aikakautta.

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

6 − five =