”Pelottaa niin helvetisti”

Miltä pelko näyttää?

Se on markkinointipäättäjä, joka ei luota alaisiinsa, koska pelkää heidän epäonnistuvan. Jos näin käy, oma tuloskortti jää vajaaksi.

Se on alainen, joka pelkää ottaa riskejä. Sen sijaan, että tehtäisiin omia valintoja, arvaillaan mitä esimies haluaa. Pelataan varman päälle.

Se on asiakkuusjohtaja, joka varmistelee, että asiakkaalle tarjotaan mitä he haluavat. Ettei nyt heiluteta venettä tai provosoida. Jos tili lähtee, lähtee duuni.

Se on luova suunnittelija, joka ei uskalla seistä oman ammattitaitonsa takana, vaan niiaa ensimmäisestä poikkipuolisesta kommentista sen sijaan, että näyttäisi oman osaamisensa arvon. Näin kumppanista tulee alihankkija ja syväosaajasta tavarantoimittaja.

Idea kuolee, epäkohta jää hiertämään.

Se on työntekijä, joka pyöristää sanomisiaan tai jättää sanomatta, koska pelkää astuvansa jonkun varpaille. Ideoista katoaa särmä, kritiikin kulttuuri kuolee ja jokainen on omillaan.

Se on uransa alussa oleva tekijä, joka epäröi ottaa epäkohdan tai idean puheeksi, koska pelkää muiden reaktiota. Idea kuolee, epäkohta jää hiertämään.

Se on kirjoittaja, joka hinkkaa blogikirjoitustaan edestakaisin, jokaista sanavalintaa millintarkasti alaspäin viilaten, jotta kukaan vaan ei suuttuisi, mikä johtaa lopputuloksena ympäripyöreään läpsyttelyyn, jota kukaan ei jaksa lukea, josta ei seuraa minkäänlaista reaktiota ja jonka muut lukijat kuvittelevat edustavan oikeaa tapaa puhua asioista.

Siltä pelko näyttää.

Tässä kuviossa jokainen häviää.

 

Ossi Honkanen on hasan & partnersin luova johtaja ja manager of innovation. Hän kärsii jatkuvasta huijarisydroomasta, pelkää epäonnistumista ja sanoo usein ääneen sen, mitä ei pitäisi, vaikka se hirvittääkin joka kerta. Valokuva: Simo Liukka.

hasan & partners
hasan & partners on vuonna 1991 perustettu kansainvälisesti tunnustettu ja palkittu luova toimisto. Se on osa Pohjoismaista hasan-ryhmää, johon kuuluvat myös asiakaskeskeisen liiketoiminnan kehittäjä frankly sekä Ruotsissa toimiva luova toimisto Perfect Fools. Ryhmässä työskentelee yhteensä lähes 140 markkinoinnin, brändien ja kokemusten muotoilun sekä viestinnän ja konsultoinnin ammattilaista.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

five × 3 =