Sääntely lisääntyy – riskinä ylilyönnit

Ensimmäinen vuosi uutta normaalia takana, eikä se ihan niin pahaa olekaan mitä jotkut veikkasivat. Totuimme melko nopeasti maskeihin ja virtuaalisiin työpäiviin. Tässä vaiheessa vuotta uskaltaa jo kurkata seuraavan vuoden puolelle.

Selvää on, että markkinoinnin ja viestinnän kentän sääntely tulee lisääntymään. Paineet alaikäisille suunnattujen epäterveellisten elintarvikkeiden mainosten rajoittamiseen sekä ympäristölle haitallisten tuotteiden mainostamiseen ovat kovat. Meidän mainostajien ja viestijien on aika myöntää, että mainonnan sääntely ja itsesääntely eivät ole pysyneet teknologisen kehityksen ja ihmisten valveutuneisuuden kasvun kanssa samassa vauhdissa. Tarvitaan uutta sääntelyä ja etenkin sellaista, jonka me alan asiantuntijat rakennamme yhdessä viranomaisten kanssa.

Elintarvikemainonnan parista olemme jo nähneet miltä näyttää tutkijoiden laatimana mainonnan rajoittaminen. Se on kaukana reaalielämästä ja täynnä sudenkuoppia, viranomaisvalvontaa ja ylilyöntejä. Esimerkiksi piirroshahmot tuotepakkauksissa ja nuorten urheilun sponsorointi uhkaavat kadota elintarvikemainonnasta, millä olisi hyvin haitallisia vaikutuksia luovaan alaan sekä seuratoimintaan.

On tärkeää muistaa, että markkinointiin ja viestintään kuuluu myös kuluttajien opastaminen kohti terveellisempiä vaihtoehtoja.

Erityisen ongelmallista on se mihin vedetään raja. Onko makeisvalmistajana tuttu brändi niin leimautunut, ettei se voisi kuivahedelmätuotteillaan mainostaa laisinkaan alaikäisille? Tai onko matkatoimiston toiminta niin pahasti ympäristöä saastuttava, ettei se voi mainostaa. Keskusteluissa yritys kääntyy helposti pahaksi rahanhimoiseksi toimijaksi ja unohdetaan kaikki ne hienot asiat, joilla yritys on vuosien aika harpponut kohti terveellisempää tai ympäristöystävällisempää toimintamallia.

On tärkeää muistaa, että markkinointiin ja viestintään kuuluu myös kuluttajien opastaminen kohti terveellisempiä vaihtoehtoja. Jos jotakin hyvää näistä sääntelyhankkeista voi sanoa, niin ainakin markkinoinnin ja viestinnän voima ymmärretään myös päättäjätaholla.

Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

14 − 7 =