Brändin suojaaminen digitalisoituu

Erilaiset digitaaliset resurssit, kuten hakuohjelmat, tekoäly tai Big Data tuovat tehoa ja uusia mahdollisuuksia brändien suunnitteluun ja suojaamiseen. Digitaalisuus muokkaa voimakkaasti IPR-oikeuksiin erikoistuneiden asianajajien työtä.

Aineettoman pääoman ja sen suojaamiseen liittyviin toimeksiantoihin erikoistunut asianajotoimisto Evershedsin osakas, asianajaja Petteri Häkkänen arvioi, että oikeusalalla teknologioiden ja digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen on ollut tähän asti hidasta, mutta nyt muutokseen on herätty.

Erilaiset digitaaliset hakuohjelmat ja työkalut helpottavat ja tehostavat brändien suunnittelua, suojaamista tai loukkaustapausten seurantaa.

”Rutiinimainen IPR-oikeuksien seuranta on siirtynyt jo osittain koneelliseksi. Asianajajien työ muuttuu luovempaan ja strategisempaan suuntaan, kun rutiininomaiset työvaiheet automatisoituvat. Ketterät teknologiset edelläkävijätoimistot voivat saada tästä kilpailuedun”, Häkkänen sanoo.

Brändien osalta voidaan kerätä nyt muutamassa sekunnissa tiedot, joiden selvittämiseen ennen meni jopa viikkoja. Tämä helpottaa esimerkiksi uuden brändin suunnittelua, kun haetaan erottuvuutta kilpailijoihin brändin nimessä, visuaalisessa ilmeessä tai muissa brändiin liittyvissä elementeissä.

Digitalisaatio on jo nyt vaikuttanut myös IPR-oikeustapausten laatuun.

Häkkäsen mukaan Euroopan Unionin Teollisuusoikeuksien Viraston (EUIPO) tuomarit ovat havainneet, että brändien loukkaustapausten kirjelmien laatu ja monimutkaisuus ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina. Oikeustapausviittauksia tulee paljon enemmän ja argumentit ovat parempia.

”Tämän arvioidaan johtuvan siitä, että asianajajilla on käytössään paremmat hakuohjelmat kantaansa tukevien oikeustapausten etsimiseen”, Häkkänen sanoo.

Tekoälyn käyttöönotto avaa uusia mahdollisuuksia sekä kuluttajille suunnattujen uusien brändien rekisteröitävyyden että teollisten keksintöjen patentoitavuuden arvioinneissa.

Tekoälyn ja asiantuntijoiden yhteistyö mahdollistaa entistä tehokkaamman globaalisti verkostoituvan prosessin, jolla brändien IPR-oikeuksia voidaan hallinnoida ja suojata.

Häkkänen ei kuitenkaan usko, että tekoäly tulee korvaamaan juristeja.

”Laki edellyttää oikeudellista, toisin sanoen inhimillistä harkintaa. Kone voi vain suosittaa ratkaisuja. Viime kädessä tuomari kuitenkin ratkaisee asian, emmekä ole lähitulevaisuudessa antamassa koneille tätä valtaa”; hän sanoo.

Teksti: Olli Manninen

Katso 9.2. webinaarin ohjelma:

9.2.2021 Immateriaalioikeudet ja brändin suojaaminen

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nineteen + twenty =