Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | syyskuu 2023

nikotiini

MENin kolme huomautusta koskevat piilomainontaa, mainostunnisteen puutteellista selkeyttä ja nuorille sopimattoman nikotiinituotteen piilomainontaa.

 

 

Unilever Finland Oy, Spalt Pr Management Ab Filial i Finland ja vaikuttaja Annette Tallberg (Instagram-käyttäjänimi: annettetallberg) | Piilomainonta, PR-toimisto, hiljainen sopimus, mainostunnisteen selkeys, MEN 26/2023

Markkinoijan ja vaikuttajan kesken oli hiljaisesti sovittu kulutushyödykkeen myynninedistämisestä.

Ilmaisu ”// pr lähetys” ei ole kuluttajan näkökulmasta selkeä mainostunniste eikä se ollut ensi silmäyksellä helposti havaittavissa sijaintinsa, värinsä eikä kokonsa puolesta.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Saether Oy (Fenty Beauty -brändi) ja vaikuttaja Annette Tallberg (Instagram-käyttäjänimi: annettetallberg) | Piilomainonta, hiljainen sopimus, mainostunnisteen selkeys, MEN 27/2023

Markkinoijan ja vaikuttajan kesken oli hiljaisesti sovittu kulutushyödykkeen myynninedistämisestä.

Ilmaisu ”*pr gifted” ei ollut kuluttajan näkökulmasta selkeä mainostunniste eikä se ollut ensi silmäyksellä helposti havaittavissa, vaan kuluttaja joutui klikkaamaan tekstiä ”lisää” nähdäkseen mainitun ilmaisun.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


UAB Technostika ja vaikuttaja Mika Sihvonen (Instagram-käyttäjänimi: mika_sihvonen) | Nikotiinipussien mainostaminen nuorille, piilomainonta, MEN 28/2023

Menestynyt kehonrakentaja ja valmentaja mainosti suositulla, myös nuoria kiinnostavalla, Instagram-tilillään nikotiinipusseja. Nikotiinipussien voidaan katsoa olevan nuoria kiinnostava, mutta heille sopimaton tuote. Menettely oli hyvän tavan vastaista.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää

 


MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

12 − 9 =