Data ja etiikka: Mainostajille opas datan eettiseen käyttöön markkinoinnissa

WFA julkaisi oppaan markkinoijille datan eettisyydestä

Yhä useammalle mainostajalle data on kriittinen osa viestintää, tehokkain keino tavoittaa hyvin tarkkoja kohderyhmiä juuri oikealla hetkellä ja sanomalla. Teknisesti datan hyödyntämisessä voidaan mennä jopa tungettelevan henkilökohtaiselle tasolle, niin pitkälle että henkilötietojen käytön rajoittaminen lainsäädännöllä on koettu tarpeelliseksi kaikkialla maailmassa. Samaan aikaan kun uutta datan käyttöä rajoittavaa lainsäädäntöä luodaan ja otetaan käyttöön, niin myös mainostajien tietoisuus omasta vastuustaan kohdennetussa markkinoinnissa on kasvanut ja yhä useampi brändi pohtii mihin asti se itse on valmis hyödyntämään keräämäänsä asiakastietoa. Kansainvälinen mainostajien keskusjärjestö WFA, jonka jäsenet edustavat yli 90 % maailman mainosinvestoinneista, julkaisi juuri Ethics – The Rise of Morality in Technology nimellä kulkevan ohjeistuksen, joka antaa mainostajille ohjeita datan eettiseen käyttöön markkinoinnissa.

Eettinen datan käyttö voi palauttaa mainostuksen arvostuksen

Mainonnan arvostus on romahtanut rankasti viime vuosina ja siksi sekä medioiden, että mainostajien yhteisenä intressinä on mainonnan ja markkinointiviestinnän arvostuksen nostaminen. Se tapahtuu lisäämällä ihmisten luottamusta brändien viestintää kohtaan, joka usein digitaalisessa markkinoinnissa on liitoksissa läpinäkyvyyteen ja siihen, että ihminen näkee, miksi juuri hänelle on kohdennettu tietynlainen mainos. Siksi Marketing Finland suosittelee mainostajille ja mainonnan tekijöille WFA:n julkaisemaan ohjeistukseen tutustumista sekä siinä esiin nostettujen mukaisten toimintamallien seuraamista. Moni maailman johtavista brändeistä onkin ottanut datan hyödyntämisessä askelia taaksepäin. Etenkin kolmansien osapuolien keräämän datan hyödyntämistä yhä useampi brändi on alkanut välttelemään ja myös alustatoimijat ovat tästä luopuneet.

Datan eettinen käyttö mainonnassa on korostunut koronapandemian aikana

WFA:n teki brändeille tutkimuksen, jossa selvitettiin datan käyttöä viestinnässä ja mainonnassa. Sen mukaan vain joka toisella yrityksellä on nyt käytössään ohjeistus datan eettisyydestä, ja 74 % markkinoijista uskoo, että datan eettisyys on yksi seuraavien vuosien keskeisiä kehityskohteita. Datan keräyksen eettisyys ja yksityisyydensuoja ovat korostuneet koronapandemian aikana. Mainostajien yhteisenä tavoitteena on  noudattaa lähes kaikkialla tiukentuvaa datan käyttöä säätelevää lainsäädäntöä, mutta myös sisäistää millaisilla teoilla saadaan palautettua ihmisten luottamus markkinoijiin. Myös Marketing Finlandin digityöryhmä on käsitellyt datan eettistä käyttöä kokouksissaan.

Mastercardin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Raja Rajamannar, joka toimii myös WFA:n puheenjohtaja pitää datan eettistä käyttöä kriittisenä markkinoinnin ja viestinnän alalle:

”Any brands that ignore this shift will be left behind. We, as an industry, need to take a proactive approach and demonstrate to consumers that we respect them and their data. Data ethics is central to this: how can we as brands engage better with consumers to develop trust in a digital world?”

Lähde: WFA

Lue myös artikkeli datan eettisyydestä tuoreessa MRKTNG-lehdessä. Siinä on haastateltu WFA:n tuoreen oppaan pääarkkitehtia, Unileverin globaalin markkinoinnin neuvonantajaa Jamie Barnardia, joka toteaa mm.  että luottamus on arvokkainta valuuttaa digitaalisena aikakautena.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *