Marketing Finlandin vetoomus vaikuttajien verotuksen kohtuullistamisesta

Verotus

Marketing Finland on seurannut huolestuneena verottajan tekemiä linjauksia liittyen vaikuttajien saamien tuotteiden verotukseen. Tällä hetkellä vaikuttajat joutuvat maksamaan veroa saamistaan tuotteista, joiden arvo ylittää 50 euroa. Tapa, jolla vaikuttajia verotetaan tuotteista tai palveluista, jotka ovat välttämättömiä työn suorittamiseen eroaa merkittävästi muiden sisältöä tuottavien tahojen, kuten toimittajien verotuksesta. Esimerkiksi festivaaliosallistuminen, ravintolakäynti tai tietyn palvelun käyttö on vaikuttajalle verollista tuloa, kun taas toimittaja ei siitä veroa maksa.

Verottaja käyttää perusteluna 50 euron verotusrajalle samoja perusteluja kuin yrityslahjoissa, vaikka vaikuttajalle kyseessä on välttämättömyys työn suorittamiseksi. Tilanne on lähtökohtaisesti sama kuin toimittajalle ja siksi Marketing Finlandin mielestä vaikuttaja pitäisi rinnastaa verotuksessa toimittajaan, jolle saatu tuote tai palvelu on välttämättömyys työn suorittamiseksi, eikä lahja.

Toinen vaikuttajien verotukseen liittyvä epäkohta on linjaus, jonka mukaan myös ilman sopimusta toimitetut tuotteet ovat veronalaista tuloa vaikuttajalle. Eli vaikuttajan pitää maksaa veroa myös niistä tuotteista, joita mainostajat lähettävät hänelle ilman sopimusta. Vaikuttajat ovat usein yksinyrittäjiä tai yksityishenkilöitä ja siksi heikommassa asemassa kuin lahjoja lähettävät yritykset. Siksi vastuu veron maksamisesta pitäisi Marketing Finlandin mielestä siirtää tuotteita lähettävälle yritykselle vaikuttajan sijaan.

Tapa, jolla Suomessa vaikuttajia verotetaan lahjoista, ei ole linjassa muiden EU maiden verotuksen kanssa. Muissa Euroopan maissa ei myöskään tulkita yritysten ilman sopimusta lähettämiä lahjoja veronalaiseksi tuloksi. Tämä asettaa suomalaiset sisältöjä tuottavat vaikuttajat eriarvoiseen asemaan muiden eurooppalaisten vaikuttajien kanssa ja vähentää alan kansainvälistymishalukkuutta. Marketing Finland pitää kohtuullisena verotuksen rajana 500 euroa.

Suomessa on arviolta 10 000 vaikuttajaa, jotka ovat usein nuoria yrittäjiä. Siksi on tärkeää löytää verotukseen malli, joka kannustaa vaikuttajia kehittämään liiketoimintaa ja on linjassa muiden Euroopan maiden sekä muiden vastaavien ammattien verotuksen kanssa. Marketing Finland lähettää lokakuussa verottajalle vetoomuksen vaikuttajien verotuksen kohtuullistamisesta.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

13 − six =