Luo uus, luovuus

Koetko olevasi luova? Pystytkö hyödyntämään luovuutta työssäsi? Miten luovuutesi näkyy vapaa-ajalla?

Wikipedia määrittää luovuuden ihmisen kykynä tuottaa uutta. Jos sanaa luovuus makustelee suussa niin huomaa kuinka nokkela mies Mikael Agricola on ollut. Luo uus, luovuus. Nerokasta!

Luovuutta on meissä jokaisessa. Luovuus on kykyä nähdä asiat eri tavalla kuin muut ja toteuttaa oma näkemys itselle mieluisalla tavalla. Toiset toteuttavat luovuuttaan esim. musiikin, taiteen, rakentamisen tai ruuan kautta. Minun luovuuttani on mm. tapa tarkastella ympäristöä, tunnistaa herkästi arkiset haasteet ja yrittää ratkaista ne.

Luovuuden herkät tuntosarvet

Empaattisena ihmisen tunnistan herkästi kehittämisen paikat. Rakastan etsiä niihin ratkaisuja. Olen vasta aikuisiällä huomannut miten paljon empaattisuudesta on minulle hyötyä työssäni.

Palataan ajassa tammikuuhun 2020. Olin espanjanvesikoiramme Epen kanssa Rally-toko -tunnilla nakinpalat taskussa. Radat ja tehtävät eivät menneet aivan putkeen. Minä turhauduin limaisiin nakinpaloihin taskun pohjalla ja kylmissä sormissa. Liukkailla nakeilla palkkaaminen oli ällöttävää ja hidasta. Tällaisesta ei niin leppoisan arkisesta tilanteesta syntyi ensimmäinen ajatus siitä, että asiaan pitää löytää ratkaisu.

Koska Epen huomion saa koulutustilanteessa vain nakeilla niin myös ratkaisun piti liittyä nakkeihin. Kotona avauduin turhautumistani miehelleni, joka yritti etsiä ongelmaan ratkaisua kaikista maailman verkkokaupoista. Sellaista ei löytynyt. ”Voisikohan sellaista tehdä itse?” Mieheni valmisti ensimmäinen proton puusta ja Epe osti idean heti. Syntyi nakkipyssy. Maailman ainut laite, jolla pystyy palkkaamaan koiraa helposti niin, että sormet pysyvät turvassa sekä kädet ja taskut puhtaana.

Luovuuden kaupallistaminen

Miten sitten luovuudella ansaitaan rahaa? Kukaan tuskin pystyy antamaan siihen yhtä oikeaa kaavaa, mutta vahvalla brändillä onnistumisen mahdollisuudet moninkertaistuvat. No, miten vahva brändi rakennetaan? Siihenkään ei valitettavasti ole taikasauvaa, mutta keinot ovat monet.

Ennen kaikkea brändin rakentamiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, aikaa ja rahaa. Tarvitaan verkostoja. Tarvitaan vahva ydinviesti ja tarina. Tarvitaan ihmisiä ajattelemaan, suunnittelemaan, toteuttamaan ja huutamaan puskaradioon. Tarvitaan vähän onnea. Monessa yrityksessä mietitään kaupallistamista vasta sitten, kun uusi tuote on jo valmis. Me lähdimme kehittämään protoa ja brändiä käsi kädessä.

Koska tuotteemme päämarkkinat ovat ulkomailla niin nakkipyssy sai nimen Train’N’Treat. Näin jälkikäteen vaikean ja liian yleisen nimen valitseminen vähän kaduttaa, mutta ne ovat niitä oppirahoja, joita jokainen joutuu väistämättä maksamaan. Halusimme rekisteröidä nimen yrityksellemme, joten haimme sille PRH:lta rekisteröity merkin (®).

Pienestä budjetista huolimatta käytimme ammattivalokuvaajaa, -videokuvaajaa, -graafikkoa, -tuotepakkaussuunnittelijaa ja -toimittajaa. Itse suunnittelimme tuotteen ydinviestiä, mietimme strategiaa, rakensimme verkkokauppaa brändi-ilmeen mukaiseksi, avasimme kaikki mahdolliset somekanavat ihan siitäkin syystä, etteivät muut nappaa niitä meidän nimellämme.

Lukuisien protovaiheiden jälkeen uutuustuote päästiin lanseeraamaan markkinoille omassa verkkokaupassaan lokakuussa 2020 ja Amazon.comissa marraskuussa 2020. Nyt tuotetta myydään yhdeksässä maassa. Haluamme tuotteellamme lisätä koiran ja omistajan yhteisymmärrystä. Haluamme tehdä koiran palkkaamisesta helppoa ja arkista. Tulevaisuuteen on monia suunnitelmia, ja nähtäväksi jää mitkä niistä menevät maaliin asti. Tule seuraamaan tarinaamme somekanaviin. Parhaiten meidät löytää hästägillä #trainntreat.

Kuuntele omaa luovuuttasi herkällä korvalla. Voit yllättyä mihin se sinut vie.

Outi Syrjälahti
Nakkipyssykeisarinna
Sidebay Oy
www.trainntreat.com
www.linktr.ee/trainntreat
Kasvumanageri
Outi on Markkinointiliiton aktiivijäsen Keski-Suomen alueella

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

LUOVA TYÖELÄMÄ 2030 -hanke

Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, Tivia, Henry, TEK, VTT ja Aalto. Viestintäkumppanina Grundlage. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow method. Hanke jakautuu vuoden 2022 aikana kolmeen päävaiheeseen: Yksilötason testi, selvitys, mallit ja oppiminen, yritys- ja yhteisötason mallit ja oppiminen, yleiset mallit ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 − 7 =