Yritys ei ole kopiokone

We Are Open

“On vain kaksi tapaa epäonnistua varmasti:
se että hylkäämme rationaalisuuden –
ja se että luotamme sokeasti rationalisuuteen.” 

– Blaise Pascal, matemaatikko ja filosofi

Edellisissä blogeissa avasimme sitä, miksi nykyisellä yritystoiminnalla on vaikea vastata aikamme isoimpiin haasteisiin, ihmisten hyvinvoinnista kestävään kasvuun. Nostimme ratkaisuksi väärinymmärretyn, pelätyn L-sanan: luovan kulttuurin maksimoinnin eli luovuustransformaation. Sen ensimmäinen askel on avoimuus.

Kun perustimme We Are Open -nimisen yrityksen joulukuussa 2020, meillä oli vahva tunne siitä, että olimme jonkun oikean äärellä. Mutta emme tienneet täsmälleen minkä. Ja se juuri on tämän blogin pointti: on tärkeämpää seurata tunnetta siitä, että on tekemässä jotain merkittävää kuin se, että etsii sille heti perustelut.

Pian sen jälkeen törmäsimme Johan Norbergin kirjaan Open – The Story of Human Progress, jonka mukaan avoimuus on kautta historian ollut kaikkein olennaisin menestystekijä, niin sivilisaatioille kuin yrityksille. Arvostettu The Economist -lehti valitsi sen vuoden kirjaksi. Norbergin – ja meidän – mukaan (vaikkei The Economist heti meitä noteerannutkaan) se, että uskaltaa pitää prosesseja ja päätöksiä avoimena niin kauan kuin mahdollista, tuntui se kuinka epämukavalta tahansa, on ollut ihmiskunnan kehityksessä avainroolissa.

Sitten Helsinki Design Week valitsi vuoden 2022 teemakseen (arvaat jo varmaan) “We Are Open”. Heidän mukaansa avoimuus on kaikessa kehityksessä keskeisin kipinä. Siksi he, pohjoismaiden suurimpana design-festivaalina, haluavat nostaa avoimuuden arvostusta ja ymmärrystä. Niin mekin.

Maailma tarvitsee avoimuutta nyt enemmän kuin koskaan. Hiilineutraaliudesta eläkepommiin, yksinäisyydestä demokratian uhkiin, tekoälystä resurssien rajallisuuteen – kaikki ns. “wicked problems” (moninaisten vuorovaikutussuhteiden takia ratkaisemattomalta tuntuvat ongelmat) vaikuttavat suoraan niin ihmisten elämään kuin yritysten kannattavuuteen.

Avoimuus on määrätietoinen valinta, joka tähtää suhteettoman suuriin edistysaskeleisiin suhteettoman nopeasti.

Jotta kukoistaisimme, yrityksinä ja lajina, tarvitsemme avoimuutta kuunnella toisiamme; halua rakentaa yhdessä eikä erikseen; yhteistyötä, ei kilpailua.  Norbergiin palataksemme, “Rationaalisen minämme on pakko alkaa kuunnella mielemme avointa osaa. Mitä avoimempia olemme kaikille eri näkökulmille, ajattelun tavoille ja ratkaisuille, sitä paremmin meillä kaikilla menee.

Yritykset voivat olla joko ennakoimassa ja siten rakentamassa maailmaa, joka toimii paremmin kaikille – myös yrityksille itselleen – tai reagoida liian myöhään ja kohdata Kalifornian viinitilojen kohtalon, yllättävän nopean kuihtumisen.

Tarkennettakoon: avoimuus, josta puhumme ei johdu henkilökohtaisista taipumuksista, mutusta, tai päättämättömyydestä – päinvastoin se on määrätietoinen valinta, joka tähtää suhteettoman suuriin edistysaskeleisiin suhteettoman nopeasti. Olemme valinneet avoimuuden niin yrityksemme nimeksi kuin työtavaksi. Avoimuus saa meidät näkemään miten asiat voisi tehdä toisin: yhteisemmin, kestävämmin ja inhimillisemmin.

Miltä avoimuus näyttää teillä? Avoimuuden ensimmäinen askel on hyppy tuntemattomaan: uskallamme sanoa, ettemme tiedä. Ei ole yhtä avoimuuden mallia, joka voisi toimia kaikille. Sen sijaan avoimuus on tunne. Tunne siitä, että luotan ja minuun luotetaan. Tunne siitä, ettei tarvitse olla kaikkia vastauksia, että ollaan kaikki yhdessä menossa kohti jotain merkittävää, vaikkemme ihan tiedä miten sinne päästään.

Avoimuus synnyttää luovuuden kierteen, joka vapauttaa meidät parhaiden käytänteiden pakkopaidasta, vanhan toistamisesta, nykyisen kopioimisesta. Avoimuus saa voimansa niin datasta kuin intuitiosta – ja välttää näin Pascalin molemmat tavat epäonnistua varmasti. Se on aika hyvä alku.

Silloin on hyvin mahdollista, ettet olekaan taas vaihtamassa mustetta kopiokoneeseen vaan rakentamassa aikakonetta.

Marko Vuorensola & Niklas Lilja
We Are Open

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty + 13 =