Cannes Lions -konkarikävijä Jani Halme jakaa ajatuksensa vuoden 2022 tapahtumasta

Cannes Lions -konkarin ja ToinenPHD:n luovan johtajan Jani Halmeen tärkeimmät syyt käydä Cannesissa ovat ehdottomasti inspiroituminen ja kisatöiden katsominen – hyvää roséeta unohtamatta.

Mikä on antoisinta kisatöitä katsoessa?

Kisatöistä näkee maailman virtausten kulkua, sekä mitkä teemat toistuvat ympäri maailmaa ja eri maan osissa. Ilmastonmuutos ei ole tällä hetkellä ykkösaihe markkinoijille. Sukupuolten välinen tasa-arvo ja seksuaalivähemmistöt ovat olleet selkeästi enemmän pinnalla olevia aiheita, Halme viittaa kollegansa Teemu Neiglickin aiemmin pitämään puheenvuoroon Cannes Lions tuomaroinnistaan. Toinen tärkeä anti ovat tietysti ideat, joita töissä tulee esiin. Mainoskateutta aiheuttavat työt saavat häkeltymään ja pohtimaan, miten joku on ollut näin fiksu tällaisen idean keksiessään, se on jopa ahdistavaa, Halme kuvailee.

“Hurmaavaa ja hätkähdyttävää kun pieneen rähjäiseen ranskalaiskaupunkiin pukkaa maailman luovin väestön osa – kyllä se tempaa mukaansa.”

Mitä tänä vuonna jäi päällimmäisenä mieleen?

Median puolella tämän vuoden toistuvina teemoina ovat TikTok sekä erilainen lähestyminen PR:n hyödyntämiseen, yllättäjänä ovat olleet ulkomainonnan toteutukset.

Suomessa, minä mukaan lukien ei ihan hoksata vielä kuinka suuri juttu TikTok oikeasti on. Tänä vuonna oli hyvin vähän kampanjoita, joissa TikTok ei olisi ollut esillä. PR:n hyödyntäminen kampanjoiden kaiun lisäämisessä on ollut selkeästi toinen teema. PR:n hyödyntäminen ei itsessään ole uusi juttu, mutta tapa miten sitä hyödynnettiin oli hyvin kiinnostava. Jenkeissä kampanjat suunnitellaan niin, että tähdätään Aamu TV:seen. Pyritään olemaan päivän ykköspuheenaihe herättämällä keskustelua sekä saamaan median huomio somessa viraaliutta luomalla, Halme palaa jälleen Neiglickin pitämään esitykseen.

Ulkomainonta oli tänä vuonna suuressa roolissa. Vaikuttavimpia kampanjoita on ollut muun muassa Adidaksen Liquid Billboard. Kyseinen kampanja rohkaisi etenkin Läh-Idän naisia uimaan julkisilla paikoilla. Toteutuksen keskiössä oli rannan läheisyyteen pystytetty korkea, lasinen allas, jossa voi uida. Tässä kampanjassa yhteiskunnalinen ongelma yhdistettiin liiketoimintaan lanseeramalla Adidaksen uimapukumallisto musliminaisille todella luovalla toteutuksella, joka sai myös laajasti median huomion.

Liquid Billboard (The world’s first swimmable billboard) | adidas

Amazon Prime Videolle oli tehty todella näyttävä tapahtuma Roomassa, jossa dronien avulla järjestettiin ulkoilmakaraoke. Laura Pausini laulatti yleisöä ja dronet piirsivät valoilla kaksi kilometriä leveän karaoketekstityksen.

Amazon Prime – Giant Karaoke over Rome

 

Pyöräyritys Belgiassa halusi taas kannustaa ihmisiä pyöräilemään sateisesta kesästä huolimatta ja tarjosi ulkomainoksessaan sadeviittoja, jotka olivat otettavissa kuten nenäliinat annostelijasta. Sateen yllättäessä ihmiset saattoivat napata brändin sadetakin ylleen ulkomainoksesta. Heineken taas tuki pienyrittäjyyttä medioittamalla kauppojen ja baarien eteen vedettävät metalliovet. Ovissa kerrottin, että kyseisestä liikkeestä saa taas hyvää olutta pian (kun tilanne Koronan osalta helpottaa). Kiina taas loisti poissaolollaan. Kolme vuotta sitten Kiina oli todella isosti esillä Cannesissa. Silloin puhuttiin Kiinan toimistoista, nuorista, teknologiasta sekä siitä miten Kiina tulee muuttamaan luovuusmarkkinaa.

“Kisoja ei voi ohittaa ajattelemalla, että sinne tehdään luovaa humpuukkia.”

Suomalaisia töitä oli tänä vuonna harmillisen vähän, minkä viestin haluaisit lähettää suomalaisille toimistoille ja brändeille?

Itselleni sekä muille alalla toimiville viestini on, että Cannesissa pärjääminen on päätöskysymys. Tulee päättää, että tähtäämme maailman parhaaseen markkinointiin, Halme viittaa SOK:n Lauri Toivosen sanomaan. Cannes Lions entryihin valmistautuminen tulee tapahtua ajoissa syksyllä, maaliskuussa asian pohtiminen on jo liian myöhäistä. On tärkeää myös ymmärtää, että Cannes ei ole kauneuskilpailu, se on luovuuskilpailu. Kampanjat, jotka ovat menestyneet kilpailussa tuovat myös enemmän euroja suhteessa vähemmän menestyneisiin töihin. Tuomareihin pätee sama kampanjoiden vaikuttavuus kuin loppukuluttajaan ja se on tärkeä osa tuomaroinnin lopputulemaa. Tästä syystä kisoja ei voi ohittaa ajattelemalla, että sinne tehdään luovaa humpuukkia. Hyvissä kisätöissä on pyritty tekemään ratkaisuja, jotka liikuttavat ja sopivat kohdeyleisölle. Markkinointi on loppujen lopuksi simppeliä touhua – halutaan nostaa palvelun tai tuotteen menekkiä. Kun se toteutetaan ratkaisuilla jotka osuvat sydämeen, ne toimittavat paremmin sitä mihin pyritään, Halme summaa.

Teksti: Maria Timonen

Kuva: Lauri Puustjärvi/Insait

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

20 − two =