Digilehdet ovat arkipäivää alle 35-vuotiaille

Kansallisen Mediatutkimuksen KMT mukaan sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen painettuna ja digitaalisena on säilynyt korkealla tasolla: 92 prosenttia suomalaisista lukee näitä viikottain. Vuonna 2011 luku oli peräti 99 prosenttia.

Suurimmat trendit tarkastelujaksolla 2011 – 2018 liittyvät luonnollisesti digilehtien lukemiseen. Sanomalehtien lukeminen pelkästään digitaalisena on kasvanut a 4 prosentista 22 prosenttiin, ja alle 35-vuotiaista 34 prosenttia lukee sanomalehtensä vain digitaalisena. Aikakauslehtien puolella digin osuus on noussut prosentista kahdeksaan prosenttiin ja alle 35-vuotiaista jo 17 prosenttia lukee vain digitaalista aikakauslehteä.

Kanavakohtaisesti digilehdissä tietokoneen osuus on tasoittunut 45 prosentin tasolle. Matkapuhelimella lukemista harrastaa jo 48 prosenttia lukijoista, ja se on voimakkaimmin ko. ajanjaksolla kasvanut kanava, kun taas tabletin/lukulaitteen osuus on pysähtynyt alun kasvun jälkeen reilun 20 prosentin tasolle.

 

Lähde: MediaAuditFinland

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.