Effie Finlandin ensikertalainen BOND pesee pöydän – nappasi Grand Effien, kaksi kultaa ja hopean

BONDin S-Ryhmälle toteuttama Antti Tapani -kampanja voitti Effie Awards Finland 2020 -kilpailun Grand Effien.

Tuomaristo piti Antti Tapani -kampanjaa yksiselitteisesti tämän vuoden ykkösenä. Palkinnot tippuivat kahdesta eri sarjasta, ja yhteispisteissä työllä oli selkeä ero muihin kilpailutöihin. Tämä asukokonaisuus tuntui istuvan kaikille tuomareille.

Lisäksi kilpailussa palkittiin tuloksellista markkinointia kolmella kultaisella, kolmella hopeisella ja kuudella pronssisella Effie Awardsilla sekä yhdellä kunniamaininnalla. Kunniamaininta jaettiin kilpailussa ensimmäistä kertaa.

”Effie 2020 on kuin läpileikkaus suomalaisesta päättäväisyydestä. Kun muissa Euroopan maissa kisaa ei juurikaan järjestetty, meillä järjestettiin ja siihen osallistuttiin. Eikä millä tahansa pulavuoden töillä, vaan laadukkailla ja monipuolisilla kokonaisuuksilla. Kilpailun tulokset kertovat, että Suomesta löytyy laaja-alaista osaamista ja reaktionopeutta useammallakin eri saralla ja toimialalla. Tekemisen tahtoa, jota edes pandemia ei ole pystynyt pysäyttämään”, sanoo Tommy Mäkinen, päätuomari, luova johtaja, Folk Finland.

”Poikkeuksellisen vuoden 2020 pääyhteistyökumppanuus oli meille Sanomalle suuri kunnia, nousihan markkinointi silloin merkityksellisemmäksi kuin koskaan aikaisemmin. Sillä ylläpidettiin, herätettiin ja elvytettiin kysyntää ennennäkemättömällä rohkeudella ja luovuudella uutta innovoiden ja vaikeaan tilanteeseen nopeasti reagoiden. Näimme markkinoinnin urotekoja, joilla päädytään alan historian kirjoihin. Onnea kaikille voittajille”, sanoo Karri Ahonen, johtaja, Sanoma B2B Solutions.

Katso tallenne virtuaaligaalasta.

Voittajatyöt perusteluineen:

GRAND EFFIE

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Yksiselitteisesti tämän vuoden ykkönen. Palkinnot kahdesta eri sarjasta ja yhteispisteissä selvä ero muihin kilpailutöihin. Tämä asukokonaisuus tuntui istuvan kaikille tuomareille.

ERIKOISSARJA

Kulta

Fortum Vipu
Fortum Oy & TBWA\Helsinki

Malliesimerkki siitä, miten äkkiseltään muuttunut maailma tarjosi brändille mahdollisuuden kertoa itsestään ja innovaatiostaan. Ovi uusille ideoille oli raollaan, mutta sen kahvaan täytyi tarttua ripeästi. Hieno insight, konkreettinen toteutus ja kansainvälisen tason tulokset.

Hopea

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

Miten isot voivat auttaa pieniä, ja miten siitä voisi olla hyötyä molemmille? Tuota kysymystä pyöriteltiin isoissa suomalaisissa firmoissa keväällä 2020. Kun muut vielä pyörittelivät, yksi kääri hihat ja ojensi kätensä näyttävästi. Ja voitti samalla pienyrittäjien luottamuksen puolelleen.

Pronssi

Zero Exclusion
Mantsinen Oy, Neste Oyj & Kurio, MKTG (Finland)

Vanha viisaus. Keskity tuote-etuun ja tuo se esiin tavalla, joka tuntuu. Jos nostokurki on tarkka, miten tarkka se on? Voiko sillä maalata tauluja? Jos voi, niin alkaa olla ainekset kasassa kansainväliselle huomiolle.

POSITIIVINEN MUUTOS

Pronssi

Felicitas Mehiläinen – Henkilökohtuisesti
Mehiläinen Oy & Vapa Media, Dagmar, Nordic Morning

Monia koskettava ja arkakin aihe on nostettu esiin kunnioittavasi, mutta mieleenpainuvasti. Pienen budjetin kampanja, jossa on kuitenkin toimialan ajatusjohtajuuden tuntua. Hashtag, joka jakaa mielipiteitä, mutta jää kerralla mieleen.

MEDIA

Pronssi

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

Kun koronakevät 2020 iski Suomeen, tuo isku osui erityisesti pienyrittäjien palleaan. Mikä sillä hetkellä olisi ollut hienompaa kuin se, että iso kotimainen yritys luovuttaa ostamansa mediatilat pienyritysten käyttöön? Ei juuri mikään.

KAUPPA & KULUTTAJA

Kulta

Kotimaista pakkausuudistus
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, TBWA\Helsinki

Yli 350-osainen kokonaisuus, jota tehdessä moni muu olisi epäonnistunut tai ainakin tyytynyt vähempään. Kun brändistä pyyhitään pölyt, niin pyyhitään sitten kunnolla. Ihailtavan eheä toteutus ja oppikirjan mukaiset tulokset. Jos noin mallikkaita tuloksia oppikirjoissa edes esitellään.

Hopea

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Vahvaa ja ennakkoluulotonta tekemistä. Brändiyhteistyö, joka tuki molempien brändien tavoitetta ja sanomaa. Pieteetillä rakennettu, ovelasti ennakkotestattu ja tarkasti kohderyhmälleen tehty mittatilaustyö.

Pronssi

Lidl Plus – eli kuinka takkia kääntämällä taottiin miljoonia
Lidl Finland & Folk Finland, Virta Helsinki, Cocoa Mediaproductions, Miracle Sound Oy

Kun on tarpeeksi vahva brändi, voi se takkiakin kääntämällä olla linjakas ja itsensä näköinen. Selkeä haaste, jämäkkä toteutus ja näkyvät tulokset. Aavistuksen tarkemmin avatuilla tuloksilla olisi voinut taistella kirkkaammistakin mitaleista.

Pronssi

Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki

Brändin jo aiemmin lanseeraama oivallinen strategia ja näkökulma, jolle korona-aika kääntyi vielä erikseen eduksi. Erityiskiitokset kampanjan luoville toteutuksille.

TUOTTEET & PALVELUT

Kulta

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Esimerkillinen kokonaisuus, jossa tuotekehitys ja markkinointi olivat yhtä. Enemmän kuin tuotekehitystä. Enemmän kuin markkinointia. Pitkäjänteistä ja tarkkaa tekemistä. Vahva asemointi ja vaikuttava toteutus myllertävässä muotikaupassa.

Hopea

HS Lasten uutiset – miten sanomalehti tavoitti uuden lukijasukupolven
Helsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Selkeä haaste, tarkka näkökulma ja johdonmukainen toteutus. Tärkeän aiheen nostaminen tapetille laadukkaasti ja tulosten valossa myös ilmeisen tehokkaasti. Hienoa, että uusikin sukupolvi saa vielä nauttia painomusteen tuoksusta sormissaan.

Pronssi

Piklas – eli miten perinteinen tarinankerronta veti ovi- ja ikkuna-asiakkaat verkkokauppaan
Piklas & Folk Finland, Gomp Helsinki Oy, Otto Tuotanto, Humina

Toimialalla, jolla kaikki näyttävät samalta, yksi onnistui erottumaan edukseen. Elämänmakuinen ja viihdyttävä kokonaisuus, selkeä konsepti. Kampanjan tulokset lyhyellä aikavälillä eivät kerro koko totuutta, niitä lunastetaan todennäköisesti vielä pitkään.

KUNNIAMAININTA

Eläköön Ravintola
Kotipizza & N2 Marketing, Dentsu Aegis Network (Finland)

Kahdessakin eri sarjassa palkintopallin kylkeä kolkutellut kisatyö. Monta eri täytettä, ketterä toimitus ja maistuvat tulokset. Kokonaisuuden kruunasi kilpailijoiden ja koko toimialan nostaminen samalle tarjottimelle.

 

Lisätiedot:

Päätuomari Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland, tommy.makinen@folkfinland.fi
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, Puh. 040 578 1974 / riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi

Effie Awards Finland palkitsee vuosittain parasta suomalaista markkinointia. Kilpailun järjestää vuodesta 2021 alkaen Marketing Finland. Kilpailun kumppani on ollut jo usean vuoden ajan Sanoma Media Finland.

 

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *